Sök

Hur påverkas Tictail? Förlusterna dubblade för värsta konkurrenten

TictailEtsy

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Kostnaderna rusar i höjden för e-handelsplattformen Etsy.

I förra veckan var vi först med att berätta att svenska Tictail fått in nästan 190 miljoner kronor i en ny finansieringsrunda. Då var Tictails vd Carl Waldekranz tydlig med att peka ut Etsy som bolagets tuffaste kombattant på den snabbt växande marknaden för e-handelsplattformar:

”De är vår största konkurrent idag”, konstaterade han.

Med detta uttalande i bakhuvudet är frågan hur den svaga kvartalsrapporten från Etsy ska tolkas. Rapporten, som släpptes natten mot onsdagen, avslöjade kraftigt ökade kostnader i verksamheten och förlusten fördubblades till motsvarande 56 miljoner kronor (6,4 miljoner dollar). Omsättningen ökade med 44 procent till 534 miljoner kronor (61,4 miljoner dollar). Aktien föll över 15 procent på informationen och analytikerna oroades bland över att Etsy flaggade för fortsatt ökade kostnaderna i de kommande kvartalen.

Från ett Tictail-perspektiv går det att läsa siffrorna i Etsy-rapporten på två sätt. Antingen är den ett tecken på att Tictail flyttar fram sina positioner och att Etsy tvingas betala allt mer i marknadsföring för att inte tappa mark. Men det finns också en risk att rapporten är ett tecken på att marknaden som Tictail befinner sig är rejält konkurrensutsatt och att även det svenska bolaget har det tufft.

I det senare scenariet är det i alla fall positivt att Carl Waldekranz och hans Tictail har en rejäl krigskassa och dessutom utnyttjade det stora intresset på kapitalmarknaden som finns för den här typen av bolag.

”Vi hade tänkt ta in 16 miljoner dollar, men eftersom det är ett högt tryck på marknaden, och eftersom vi ville ha de här investerarna, så ökade vi på rundan”, sade Carl Waldekranz i samband med annonseringen av finansieringsrundan förra veckan.

Tictail, som 2011 grundades av Carl Waldekranz, Kaj Drobin, Siavash Ghorbani and Birk Nilsson, har precis som många andra startups satsat stenhårt på tillväxt. I dagsläget har bolaget runt 85 000 e-handelsbutiker kopplade till sitt nätverk – allt från små designföretagare till bredare varumärken.

Sedan grundandet har bolaget samtidigt gått från att bara vara en tjänst där småföretagare med några klick kan dra igång en egen webshop till att vara en bredare marknadsplats riktad mot independent-varumärken. Idag kan privatpersoner använda sig av Tictails marknadsplats för att söka runt bland 2 miljoner produkter.

Läs mer