Sök

Jarno Vanhatapio: "Vi har en större förståelse för hur den nya generationen handlar"

Nakd

Jarno Vanhatapio Foto: Nicklas Elmrin

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Rekrytering av internationella stjärnor och en rad nya sajter.
Det är snabbväxaren NA-KD:s planer för 2018, säger grundaren Jarno Vanhatapio till Breakit.
"Sverige är inte vår primärmarknad på sikt."

På måndagsförmiddagen kom nyheten att klädbolaget NA-KD tar in motsvarande 365 miljoner kronor i riskkapital. Den snabbväxande sajten, som startades av e-handelsveteranen Jarno Vanhatapio, har gått från en omsättning på 20 miljoner till 400 miljoner på endast två år.

Bolaget värderas nu till 1,5 miljarder kronor, enligt vad Breakit erfar.

Just nu står den svenska marknaden för mindre än en tredjedel av bolagets omsättning. Målet nu är att växa utomlands, förklarar Jarno Vanhatapio.

“Sverige är en viktig marknad, men det är inte vår primärmarknad på sikt. Det bor bara tio miljoner här och vi är redan stora globalt”, säger Jarno Vanhatapio.

Hur ska ni göra föra att växa utomlands?

"Bland annat släpper vi nio lokala sajter runt om i världen som är översatta och med lokala betalalternativ. Hittills har vi bara haft en engelsk version."

Vad mer ska ni använda pengarna från den nya investeringen till?

"Vi ska bara fortsätta försöka växa och förbättra kundupplevelsen under 2018. Vi kommer också att göra flera rekryteringar primärt inom IT och marknadsavdelningen, men också inom ledningsgruppen. Nu har vi möjlighet att rekrytera internationella stjärnskott."

Kommer ni att göra några förvärv?

"Målet är är att fortsätta växa och inte att göra förvärv. Däremot utesluter vi inga förvärv."

Enligt Jarno Vanhatapio ska bolaget också jobba med snabbare leveranser. 

Hur står ni er mot era konkurrenter?

"Vi tittar inte på dem. Vi har en egen profil globalt och 80 procent av vår försäljning är från våra egna varumärken. Det är alltifrån hur vi pratar till hur vi kommunicerar. Vi har en större förståelse kring hur den nya generationen handlar på den globala marknaden."

En framgångsfaktor för NA-KD har varit den snabba tillväxten i sociala medier. Bolaget har idag 1,8 miljoner följare på sociala medier. 

Jarno Vanhatapio har tidigare grundat e-handelssuccén Nelly och även den digitala djuraffären Zoo Zoo.

Läs mer