Sök

Därför struntar Mark Zuckerberg i att han blev 26 miljarder fattigare

Meta

Emanuel Karlsten.

Emanuel Karlsten

Emanuel Karlsten

Krönikör

Emanuel Karlsten om den verkliga orsaken till Facebooks nya drag.

Det är spektakulärt. Mark Zuckerberg går ut och säger att användare kommer att spendera mindre tid på Facebook framöver.

Är han dum i huvudet?

Eller har han förstått något vi andra inte gjort?

Det är unikt vad Zuckerberg, ett år yngre än jag, redan åstadkommit. Nästa år förutspås hans Facebook till exempel lägga beslag på 10 procent av USA:s annonsintäkter. Men allra mest: Han har skapat världens dominerande sociala mötesplats, det största sociala mediet i nästan alla världens länder. En position som sajten i flera fall haft i snart tio år.

Den position har behållt genom konstant förändring. Många gånger har vi inte märkt det, andra gånger har vi hatat det, för att anpassa och vänja oss. Rörligheten, experimentlustan och innovationen har varit avgörande.

Det är just det som gör detta besked så unikt. Det är en sak att säga att man kommer se mindre poster från företag i flödet – det har man sagt förr – men det är en annan sak att säga att användare inte längre kommer att spendera lika mycket tid på Facebook.

Det är ett skifte i fokus och mål som är fascinerande.

Kanske handlar det om att Facebook behöver nischa sig?

Ingen kan vara etta för evigt och Facebook har redan sett hur plattformar som Musically, Twitch, Snapchat och Instagram växt eller tagit målgrupper de själva inte kan nå. Det är svårt att vara allt för alla.

Om du inte försöker renodla, tydliggöra ditt syfte, mål och hålla dig till det riskerar du bli ointressant. Facebook är redan idag hubben för vårt digitala, sociala liv och kanske är detta en väg mot att fokusera ännu mer på det. Om inte annat så hörsammar de den generella känslan att internet blivit för kommersialiserat, övertungt av annonser och att glädjen och användarupplevelsen uppfattas som sekundär bland internetjättarna. Den utbredda känslan bäddar för att att bli omkörda (det var så Altavista och Myspace försvann ut i periferin).

Men att skifta bort från affären, ge ännu större plats för användarupplevelsen kostar. Och det har Facebook råd med.

Facebook har haft en aggressiv och framgångsrik strategi de senaste åren när de köpt upp flera av det som blivit internets mest framgångsrika plattformar som Instagram och WhatsApp. Både Instagram och WhatsApp är bara i början av sina intäktsresor och de har sådana enorma användartal att det inte behöver finnas anledning att stressa. Facebook behöver bara skruva lite på Instagram och WhatsApps intäktsmodeller för att skapa nya sedelpressar. Men det skulle vara ett alldeles för kortsiktigt agerande.

Det är vad Facebook nu aviserar. Genom att skifta fokus, från att främst vara handelsplatsen för världens företag, till att mer intimt lyfta fram det material där vänner kopplas samman med vänner – börjar prata mer med varandra – så bygger man en framtid för sig själv.

Det fascinerande – och spännande – med utspelet är att Facebook samtidigt säger att när man nu nischar in sig på det sociala innehållet, säger man nej till det passiva materialet. Det vill säga den typen av innehåll som Twitch, Youtube och bloggar lever på. Innehåll där man förvisso utvecklar relationer, men i mer passiv form. Man läser och tittar i tysthet, kanske klickar en like, men startar sällan samtal.  Rimligtvis är detta vad Facebook menar med att användare nu kommer spendera mindre tid på Facebook. Material som inte direkt kopplar ihop oss i samtal med gamla eller nya vänner, kommer inte få samma plats. Men istället kommer vi känna oss upplyfta – och sammankopplade.

Rimligtvis kommer det innebära ännu större förändringar för företag och medier. Organisationer som redan nu har svårt för förändringar, kommer nu antagligen klaga ännu mer över att deras bästa distributionsnätverk inte längre hjälper dem.

För de smarta företagen kommer det säkert inte innebära stora förändringar. De kommer anpassa sig, vara lyhörda för vad som fungerar och försöka arbeta sig runt Facebooks väggar.

Men vad som än händer är det här unikt. En marknadsledare som aviserar till marknaden att de inte kommer var lika attraktiva längre.

Det är klart att aktien direkt faller 4 procent – och Mark Zuckerberg själv blir 26 miljarder fattigare.

Det är en naturlig reaktion i det korta perspektivet – men det struntar Mark Zuckerberg i.

På lång sikt kan det här vara det bästa som hänt både honom personligen och Facebook som företag.

Läs mer