Sök

Utmanar DN och Svenskan - hajpad mediestartup växlar upp

Kit

Robert Brännström, chefredaktör för Kit. FOTO: KIT

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Kit:s chefredaktör och medgrundare Robert Brännström: ”Vi ska inte bli någon liten nischprodukt”.

Det väckte en hel del uppmärksamhet i mediabranschen när vi i våras avslöjade att Bonniers riskkapitalbolag investerat 50 miljoner kronor i entreprenörerna Peder Bonnier, Fredrik Strömberg och Robert Brännströms startup Kit.

Historiskt är det få svenska medieprojekt som fått så mycket kapital i startskedet och avslöjandet ökade ytterligare intresset men också förväntningarna på Kit. Även om det skett en slags smyglansering under våren är det fortfarande en smula oklart vad exakt Kit ska bli för typ av sajt.

Men nu börjar konturerna av projektet ta allt mer form och det står klart att Kit kommer att bli en tydlig konkurrent till svenska tungviktare som Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Chefredaktören Robert Brännström vill inte själv säga det rent ut men konstaterar samtidigt:

”Vi ska bli en av de tongivande produkterna på den svenska mediamarknaden - inte någon liten nischprodukt”.

Den primära målgruppen är välutbildade storstadsmänniskor mellan 20 och 45 år. 

”Jag tror inte att det här handlar om ett krig med vinnare och förlorare. Den digitala annonsmarknaden växer kraftigt och räcker till många aktörer”, säger Robert Brännström.

Hittills har publiceringstempot på Kit varit lågt, runt en text per dag, men under augusti kommer det anställas fyra, fem nyhetsreportrar som garanterat ökar pulsen på sajten.

”Nu är avsikten att radikalt höja publiceringstakten. Det kommer inte bara handla om nyheter utan också en hel del reportage och analys. Vi ska informera, inspirera och underhålla”, säger Robert Brännström.

Idag består personalstyrkan av ett 20-tal personer jämnt fördelat mellan redaktion och teknik eller produkt, som Robert Brännström väljer att kalla det. En försäljningsavdelning är också under uppbyggnad.

”Vi har gjort klart med en marknadschef och vi kommer även att anställa flera säljare”, säger Robert Brännström.

Kits intäktsmodell bygger på annonser av olika format och typer.

”Vi ska sälja display (banners, vår anmärkning) och olika typer av innehållslösningar (native, vår anmärkning). Under hösten ska vi ha vårt erbjudande till annonsörerna klart och börja sälja”, säger Robert Brännström.

Han vill idagsläget inte ge några detaljer om hur trafiken till sajten utvecklats de första månaderna.

”Hittills har jag inte brytt mig alls om några trafikmått. I lanseringsfasen har vi varit helt upptagna med att sätta vår produkt på marknaden”, säger Robert Brännström.

Och några planer i närtid på att börja mäta sajten i den svenska mediabranschens gemensamma mätverktyg KIA-index verkar han knappast ha:

”Vem behöver KIA-index? Det är bara ett verktyg för kvällstidningsredaktörer att slå varandra i huvudet med. Finns det någon annonsör idag som har nytta av KIA:s statistisk som rapporteras i efterhand på veckobasis”, frågar Robert Brännström retoriskt.

Läs mer