Sök

Stjärnförvaltaren: Vi säljer i H&M för att osäkerheten har ökat

H&M

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Storägaren vill att klädjätten lägger korten på bordet om hur e-handeln egentligen går.

Didner & Gerge placerar sig år efter år i toppen över Sveriges bästa fondbolag och deras Sverige-fond med nästan 50 miljarder kronor i förvaltat kapital är en av marknadens populäraste. Därför var det ingen liten nyhet när DI i morse kunde berätta att Didner & Gerge sålt runt 30 procent av sina H&M-aktier i en transaktion värd närmare 1 miljard kronor.

Nyheten om försäljningen kommer i ett läge då klädjätten H&M:s framtid som tillväxtraket ifrågasätts från allt fler håll. Kärnfrågan är hur H&M egentligen klarar den digitala omställningen och rädslan för att bolaget kommit på efterkälken med sin e-handel har satt kraftig press på aktien.

Efter försäljningen har Didner & Gerge nu under 1 procent av aktierna i H&M och när Breakit får tag på en av grundarna, Henrik Didner, flaggar han för att det krävs mer svar för att fonden ska börja köpa H&M-aktier igen.

”På kapitalmarknadsdagen i februari vill vi gärna ha mer information om hur e-handeln utvecklas. Hittills har informationen varit väldigt knapphändig. Jag vill veta hur stor e-handeln är och hur lönsamheten ser ut”, säger Henrik Didner som också reser frågetecken kring H&M:s ledning:

“Bolag som varit extremt framgångsrika har gång på gång haft svårt att ställa om när deras ursprungliga modell inte längre fungerar. Det har vi historiskt sett i till exempel Ericsson, Nokia och IBM. Nu står H&M inför samma utmaning och det är inte säkert att den nuvarande ledningen klarar att göra den resan”

Varför inte?

“Karl-Johan Persson är född in i H&M och har varit med om att bygga upp den nuvarande affärsmodellen. Nu behövs den modellen byggas om. Det kan vara svårt att titta på verksamheten med nya ögon och gå emot sina egna beslut som man tagit historiskt”.

Tror du att Karl-Johan Persson är rätt person att leda bolaget i den här förändringsprocessen?

“Det hoppas jag och det kan mycket väl vara så. Men hittills har vi inte sett några tydliga tecken på att företaget är på väg att vända utvecklingen. I stället har osäkerheten ökat och det är orsaken till att vi minskat vårt innehav i H&M. Drar du trenden från idag så ser det oroande ut och vi vill se att bolaget hittar en hållbar modell även på sikt”

Vad är det du vill se för konkreta resultat?

“Vi vill se att försäljningen i jämförbara butiker inte minskar lika mycket som nu. Där vill vi se en förbättring även om man kanske inte kan kräva att försäljningen växer med tanke på att e-handeln tar andelar”, säger Henrik Didner.

Läs mer