Sök

Match2One vill göra annonserna smartare – backas av kända investerare

Match 2 oneAnnonsering

Teamet bakom Match2One: Ted Sahlström, Mosse Sahlström. Sittande: Hong Yu, Mikael Kreuger och Helena Stening. Foto: Charlie Bennett.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Match2One ska vinna ny mark med sin annonsteknik som baseras på artificiell intelligens.
Nu tar bolaget in 11 miljoner kronor från en rad namnkunniga investerare.

Match2One är ett bolag som hjälper annonsörer på nätet, exempelvis e-handlare, att skapa lönsamma kampanjer.

Tekniken bygger på så kallad programmatisk annonsering, där bolaget använder algoritmer för att leta upp den målgrupp som man vill rikta annonserna mot.

Hittills har en rad investerare gått in med närmare 9 miljoner kronor i Match2One.

Nu fyller bolaget på kassan med ytterligare cirka 11 miljoner kronor. Pengarna ska bland annat ska användas för att öka tillväxttakten samt etablering på nya marknader. 

”Vi har fortsatt fokus på europeiska marknader som Norden, Tyskland och Storbritannien, samtidigt som vi ökar tillväxttakten i Asien-Stillahavsregionen”, säger vd:n Mikael Kreuger. 

Det var i slutet av 2015 som han grundade bolaget tillsammans med Ted Sahlström och Michael Dewhirst. 

De tidigare investerarna Bo Mattsson, affärsängel och grundare av Cint, Fredrik Månsson, styrelseordförande på Hyper Island, och Lars Lindgren, grundare av den svenska riskkapitalföreningen, SVCA, medverkar i rundan. 

Bland de nya investerarna återfinns ängelinvesterare som Carl Palmstierna, tidigare partner på Goldman Sach, och Staffan Ingeborn, som är grundare av riskkapitalbolaget Innovationskapital. 

Övriga investerare utgörs bland annat av Fredrik Berglund och Niklas Midby.

”Med de nya ägarna utökar vi kompetenskraften och breddar oss ytterligare i våra nuvarande nätverk på en global spelplan”, säger Mikael Kreuger.

Han vill inte gå närmare in på ägarbilden, men grundarna sitter fortfarande på en majoritet av bolaget. 

I höstas uppgav Match2One att de planerade att ta in 20 miljoner kronor.

”Vi ökade vår omsättning kraftigt vilket minskade kapitalbehov så att storleken på rundan blev mindre. Men det finns en öppning i bolaget för att ta in mer kapital framöver”, säger Mikael Kreuger.

Grundaren uppger att omsättningen för 2017 dubblades jämfört med året innan och landade strax under åtta miljoner kronor. Han vill inte uppge resultatet men för 2016 redovisade bolaget en förlust på 2 miljoner kronor. 

”I år kommer vi minst att dubbla omsättningen”, säger Mikael Kreuger.

Läs mer