Breakit - Drevet går –  nu är jakten på den bästa jägarappen i full gång
Henrik Hoffman Kollage: Privatbild, Torkel Skoglund/Flickr

Drevet går – nu är jakten på den bästa jägarappen i full gång

Sanna Wolf-Watz
Sanna Wolf-Watz
04 aug 2015, kl 11:22

Mångmiljardmarknad hägrar för svenska jaktentreprenörer - men redan nu varnas för utslagning. "Det är absolut risk för en överetablering".

Sanna Wolf-Watz
Sanna Wolf-Watz
04 aug 2015, kl 11:22

Breakit har tidigare skrivit om The Great Wild som tagit in miljoner i riskkapital. Men det är bara en av många svenska appar som fokuserar på jakt. I dagsläget finns det inte mindre än fem olika startups inom detta realtivt nischade segment. Förutom The Great Wild är det också Wehunt, Easyhunt, Huntway och Vilth.

Vilth är det senaste tillskottet på marknaden och Henrik Hoffman är vd för tjänsten som har som affärsidé  att hjälpa jägare med all administration kring jakten. Henrik Hoffman ser flera förklaringar till att apptrenden inom jakt tagit sådan fart.

“Det som var en bubbla år 2000, det använder alla nu. Alla kan it. Mina föräldrar är mer aktiva på Facebook än jag är. Samtidigt kan jag känna att det har blivit en statusgrej att kunna uppleva naturen. Antingen det handlar om att vara ute och plocka svamp eller cykla, fiska eller jaga. Jakt är mycket mer folkligt i Sverige än i till exempel Tyskland. Det är inte så konstigt att efter att någon skapat Facebook för alla börjar någon göra det för fiske eller jakt”, säger han.

Att jägare på allvar börjat hitta ut på internet tycker han märks tydligt i flöden på Facebook och Instagram.

“Det finns bloggkollektiv för jägare i Sverige. Det är ju grymt! Och på Instagram finns hashtags som “jakt är en livsstil”. Dessutom börjar fler och fler kvinnor börjar jaga. Det finns kvinnliga jägare som bloggar och är helt sponsrade. Jag tycker att det är en väldigt häftig grej. Om lika många kvinnor som män börjar jaga är det en  otrolig möjlighet”, säger Henrik Hoffman.

Socialt vertikala nätverk är ett stiligt namn på ett fenomen som blir allt vanligare när det gäller nya appar. Konceptet handlar om att hitta en nisch och skapa ett socialt forum för just den nischen. Som Breakit tidigare har rapporterat verkar det vara en intressant affärsidé. Fishbrain som är ett socialt forum för fiskeentusiaster passerade nyligen en miljon användare. Henrik Hoffman tycker att nischer överhuvudtaget är supertrendigt just nu.

“Det är lättare att kommunicera om du kan kategorisera och klumpa ihop folk. Det gör det enklare för företag som har med jakt att göra att annonsera”, säger Henrik Hoffman.

Han säger att annonsering är ett av sätten som det går att tjäna pengar på appen, men att han inte tror att det kommer att räcka.

“Det kan även handla om att ge folk möjlighet köpa kött eller hitta jaktmarker. Annonser är inte det enda sättet vi kan hjälpa jaktbutiker och vapentillverkare att nå jägare”, berättar han.

WeHunt har funnits sedan 2012 och med sina 40.000 användare har de en omsättning på ett par miljoner kronor. Där Vilth fokuserar på att hjälpa sina användare med statistik och administration inför och efter jakten fokuserar WeHunt på det som händer under själva jakten. Med hjälp av mobiltelefonen kan jaktledaren hålla reda på var alla befinner sig.

“När du skjuter med kula är det väldigt viktigt att alla är på rätt ställe för en kula kan färdas flera kilometer och blir det fel så kan det gå riktigt illa”, säger Lars Milde, vd på WeHunt.

Han berättar att där bolag som The Great Wild satsat på att bygga upp ett socialt community har WeHunt valt att bygga på sitt verktyg. Men framöver kommer större fokus att läggas på det sociala.

“Jakten omsätter 3 miljarder i Sverige i år. Det är ett nischat socialt forum där finns mycket att göra. Fishbrain har kommit upp i 1 miljon användare. Det är samma saker som fungerar för jakt egentligen. Har du fått in en sådan användare i appen så är det en trogen användare. Med tanke på att 300.000 – 400.000 jagar i Sverige varje år skulle det vara en bra grund att kunna föra konversation mellan alla de. Vi vill bygga upp den sociala plattformen runtomkring verktyget och göra appen till en mötesplats för jaktlagen där kan dela bilder och prata”, säger Lars Milde.

Både Vilth och WeHunt har redan börjat fundera på en expansion över Sveriges gränser.

“I Tyskland omsätter jakten otroliga pengar varje år och Frankrike har en miljon jägare. I USA och Kanada är möjligheterna obegränsade”, säger Henrik Hoffman.

Men han tror dock inte att på lite sikt finns plats för alla jaktappar som finns på marknaden i dag.

"Det är absolut risk för en överetablering. De fem som finns idag går i och för sig in på tre olika vertikaler men inom kort kommer säkert alla nagga på varandras nischer", säger Henrik Hoffman.

Lars Milde är inne på samma linje:

"Jag tror att den som har den bästa produkten kommer stå ensam för jag tror inte att jägarkåren kommer att orka hålla på med flera plattformar. Jag tror däremot att appar som Vilth och vi kommer kunna komplettera varandra bra”, säger Lars Milde.

Läs mer om:

Supporters

Läs fler artiklar
Läs nästa artikel