Elin Nordegren: "Hoppas kunna bidra med mitt nätverk här i USA"

Breakit - Elin Nordegren: "Hoppas kunna bidra med mitt nätverk här i USA"
Hjalmar Ståhlberg Nordegren Foto: Pressbilder Responster
Sanna Wolf-Watz
Sanna Wolf-Watz
Webbredaktör

I våras gick Elin Nordegren, tidigare Woods, in med nästan 2 miljoner kronor i svenska Trivato, som har skapat ett verkyg för enkätundersökningar. Pengarna ska nu användas till att utveckla en tjänst som ska konkurrera med aktörer som Groupon och Letsdeal.

Sanna Wolf-Watz
Sanna Wolf-Watz
Webbredaktör

Trivato drogs igång 2013 efter att medgrundaren Hjalmar Ståhlberg Nordegren, som då gjorde läkarpraktik, erbjudit sig att hjälpa kliniken där han praktiserade att ta fram ett verktyg för enkäter. Resultatet blev appen Responster.

Efter bara ett år på den svenska marknaden har bolaget nu lanserat appen i Indien – och börjat titta på nya affärsidéer.

Trivato, som utvecklar två helt olika typer av appar parallellt, har hittills tagit in riskkapital från bland annat affärsängeln Daniel Laurén. För ett år sedan gjorde de sin första finansieringsrunda i USA och tog då även in motsvarande 1,7 miljoner kronor från bland andra svenskamerikanska affärsängeln Joel Wikell.

“Vi ville pröva våra vingar och hade ett event i Florida. Vi bjöd in affärsänglar och vc-företag genom Linkedin. De som stängde rundan hade bestämt sig för att investera i något nytt projekt, men gillade idén så mycket att de stängde rundan på fem minuter”, säger Hjalmar Ståhlberg Nordegren.

För några månader sedan gick även hans syster Elin Nordegren, som tidigare var gift med golf-superstjärnan Tiger Woods, in med motsvarande 1,7 miljoner kronor.

"Jag hoppas att genom mitt nätverk här i USA kunna bidra till att Responster snabbare kan visa upp sin produkt och bidra med hur tjänsten hjälper företag att utveckla sina produkter och tjänster med kunden i fokus", säger Elin Nordegren.

Det nya kapitaltillskottet ska nu användas till att finansiera marknadsföring och försäljning av Responster samt utveckling av bolagets nya app, Karma, som är en kombination av erbjudanden och kundlojalitetsprogram. Appen ska bland annat få kunder att bli mer benägna att återkomma till en viss affär och ge feedback.

“Det finns flera företag som ger specialerbjudanden som Letsdeal och Groupon och många butiker har ett lojalitetsprogram. Men det finns ingen som kombinerar de båda. Många erbjudanden handlar om att ändra kunders beteende för att få in dem i nya affärer. Vi vill istället ska du få ett erbjudande som passar dig både utifrån den du är och där du är”, säger Hjalmar Ståhlberg Nordegren.

Om en person väljer att utnyttja ett erbjudande får den "Karmapoäng" och företag kan rikta erbjudanden till de som samlat ihop många Karmapoäng hos dem. Till skillnad från konkurrenter som Groupon och Letsdeal kommer privatpersoner som ser specialerbjudanden ute på stan att kunna lägga upp dem i appen för att tipsa andra. Små företag kommer också att kunna lägga upp erbjudanden utan att det kostar något för dem.

“Här tror jag att det finns en väldigt outnyttjad pool. Vi testade att starta en Facebookgrupp för olika erbjudande och lade upp två själva. På 48 timmar hade vi 17.000 följare och sidan fylldes av erbjudanden som folk ville dela med sig av”, säger Hjalmar Ståhlberg Nordegren.

Han ser inga problem med att driva två appar på samma gång eftersom Responster redan är färdigutvecklad och ute på marknaden.

“Vi öppnade upp plattformen i april så att alla som vill kan använda programvaran utan att behöva kontakta oss. Samtidigt lade vi upp en gratisversion med de mest basala delarna så att studenter och andra som bara behöver göra enkla undersökningar kan använda det”, säger Hjalmar Ståhlberg Nordegren.

Enligt Hjalmar Ståhlberg Nordegren var det ett lyckat drag. Sedan öppnandet av plattformen har bolaget fått kunder i länder så som USA, utan någon som helst marknadsföring där.

I dag har Responster 3.900 registrerade kunder. Bland dem finns stora bolag som SAS, DHL och Capio.

Förra året låg bolagets omsättning på 100.000 dollar, men hittills i år har bolaget dubblat den siffran. I dag har bolaget 14 anställda och Hjalmar Ståhlberg Nordegren säger att företaget kommer att rekrytera fler framöver. Framförallt inom försäljning och marknadsföring.

“Vi vill kunna gå in på fler marknader”, säger han.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel