Apparkingspot får in Custos som ny delägare

Breakit - Apparkingspot får in Custos som ny delägare

Sasa Farkas, medgrundare av Apparkingspot. Foto: Press.

Jonas de Lange

Reporter

Finansmannen Christen Ager-Hanssen kompletterar sitt medieimperium – med en parkeringsapp.

Apparkingspot är en app som låter privatpersoner och företag hyra ut sin parkeringsplats när de inte använder den. Den som letar efter parkering kan gå in i appen och boka en ledig plats i närheten.

På marknaden finns konkurrenten Garagekoll, som låter folk hyra ut sina garage och även bygga laddstationer för elbilar.

Apparkingspot vill nu ta nästa steg i utvecklingen med ännu mer automatisering. I vanliga fall måste den som bjuder ut parkeringsplatsen aktivt gå in och annonsera ut den varje gång den är ledig, men det ska det bli ändring på.

“Vi håller på att bygga ett sensorsystem som ska automatisera hela uthyrningsprocessen. Tanken är att våra algoritmer ska känna av så fort du inte är hemma och hyr ut din parkeringsplats”, säger Sasa Farkas, vd och medgrundare av Apparkingspot.

Bolaget håller just nu på med en kapitalrunda på investeringsplattformen Fundedbyme. Hittills har man lockat till sig 1,3 miljoner kronor till en värdering på drygt 30 miljoner kronor.

Samtidigt har man drivit ett parallellt spår med större investerare.

Nu har Sasa Farkas skakat hand med investmentbolaget Custos om en investering på okänt belopp.

Custos är den kontroversielle finansmannen Mats Qvibergs gamla investmentbolag, genom vilket han köpte tidningen Metros svenska verksamhet, i februari förra året. Qviberg lämnade i maj Custos och sålde sina aktier för endast 1 krona. Försäljningen tvingades fram efter flera hårt kritiserande uttalanden om Metro.

Nu ägs Custos i sin helhet av den nästan lika kontroversielle Christen Ager-Hanssen. Han har under åren varit med på flera spektakulära konkurser som Netsys och Flyme och har en långtgående fejd med det svenska Skatteverket.

I affären får Custos 20 procent ägande i Apparkingspots svenska moderbolag. De två parterna blir dessutom lika stora ägare i ett brittiskt dotterbolag.

“Vi var i kontakt med flera parter men vi kände att det var Custos som förstod potentialen med en automatisering bäst. Med tanke på att de når 200 miljoner läsare valde vi att gå vidare med dem”, säger Sasa Farkas.

Utöver Metro äger Custos även en stor del av den brittiska mediekoncernen Johnston press samt tidningen Realtid.

Investeringen görs genom medieutrymme – det vill säga annonsering hos Custos portföljbolag – och konsulttimmar där Metro kommer att bistå Apparkingspot med saker som design och marknadsföring.

Än så länge har appen varit i en testfas men med nytt kapital och Custos muskler hoppas man kunna växa snabbt.

Vad är målsättningen för nästa år?

“Målet är att nå en kritisk massa på 50.000 användare och 10.000 parkeringsplatser. Sedan kommer vi också att lansera det nya dotterbolaget i England”, säger Sasa Farkas.

Läs fler artiklar
LÄS MER