Braksuccé för von Holsteins sajt – 1 miljon användare på 56 dagar (!)

Breakit - Braksuccé för von Holsteins sajt – 1 miljon användare på 56 dagar (!)

Foto: Jessica Gow / TT

Jon Mauno Pettersson

Nyhetschef

Johan Staël von Holsteins namnsajt My Name Club har blivit en braksuccé. Nu har bolaget lyckats skaffa sig en miljon användare – på mindre än två månader.

Någon kanske skrattade till när affärsmannen Johan Staël von Holsteins i en intervju här på Breakit deklarerade att han dragit igång ett sprillans nytt social medium – som kretsar kring våra namn. 

Läsaren ”Fashinoque” kommenterade exempelvis artikeln på Breakit så här: ”Alltså den där killen har missat en sak (...). Det är inte nödvändigt att ständigt försöka uppfinna hjulet varje gång man startar ett företag.”

Men nu ser det ut som att Johan Staël von Holstein träffat rätt med sin tjänst. Enligt honom har sajten på enbart 56 dagar fått över 1 miljon medlemmar.

För att dra någon form av halv-relevant parallell tog det 10 månader för Facebook att uppnå samma siffra. För Twitters del tog det 24 månader att upp nå den siffran och svenska Fishbrain, som i somras firade 1 miljon användare, grundades 2013.

”Vi är sjukt nöjda med det här! Vi hade hoppats på en halv miljon användare till jul. Men vi är medvetna om att vi fortfarande har en lång väg att gå. Hade det varit för två år sedan och vi dragit igång detta och fått två miljoner medlemmar, då hade vi nog bjudit hela stan på champagne. Men nu måste vi nog upp i 10 miljoner för att alla andra också ska känna hur starkt det är. Men vi är otroligt nöjda. Det är ju helt otroligt.”

Du låter förvånad.

”Det är jag! Sajten är inte ens i närheten av vad den skulle kunna vara och man kan inte ens förstå vad det är vi tänker göra med den. Det är bara lite underhållning och roliga grejer just nu. Om man tänker att vårt mål var halv miljon användare till jul så trodde vi att 50 procent av de användarna skulle komma de sista veckorna i takt med att sajten visar vad vi verkligen vill göra. För oss är det mind blowing.”

Exakt vad de vill göra och hur de 10 miljoner användarna ska förvandlas till intäkter vill han däremot inte avslöja. Än. 

I dagsläget utgörs användarbasen till två tredjedelar av amerikaner och engelsmän. Utöver det är det en blandning av nationaliteter som använder tjänsten. 

"Vi har främst riktat oss till länder där man är duktiga på engelska."

Men hur har ni fått folk att hitta er?

”Jag vill inte avslöja exakt hur det har gått till och vilka aktiviteter vi har gjort, men genomsnittskostnaden för en kund har varit ungefär 1 kronor och 63 ören. Det är helt sjukt lågt!”

”Vi kan säga så här: Vi är helt säkra på att vi statistiskt, utan tvivel, kan ta det här bolaget till 10 miljoner medlemmar på bara några månader – för mindre än 3 kr per användare. Det finns ett intresse för det vi gör.”

Idén för My Name Club uppstod redan julen 2007 i samband med att hans kompis med namn Caroline fick en vänförfrågan på Facebook från en annan Caroline vars vänlista enbart bestod av personer med likadant namn. Sedan dess har Johan Staël von Holstein planerat att dra igång ett näverk baserat på namn – och som nu alltså lanserats för cirka två månader sedan.

För att konkretisera vad sajten gör så kan jag, som heter Jon, gå in på My Name Club och hitta personer med samma namn som mig. Jag kan prata med dem, tävla med dem och hitta olika typer av information.

Bland annat är vår favoritartist uppenbarligen Eminem.

Finansiellt har Johan Staël von Holstein själv satsat pengar i bolaget och i höstas investerade Bingo Lotto-grundaren Gert Eklund fem miljoner kronor i sajten. Nyligen tog My name club även in ytterligare tio miljoner kronor från svenska, hemliga investerare.

På grund av den snabba tillväxten står det dock klart att mer pengar kommer att behövas och en kapitalrunda har redan påbörjats.

”Vi vill nå tio miljoner användare för att kunna göra det vi vill göra, men det kommer att kosta mer pengar som inte finns i kassan idag. Det ser för jävla bra ut, men vi har en lång resa kvar.”

Enligt Johan Staël von Holstein är den nya målsättningen att nå 10 miljoner användare till nästa sommar. Året efter ska den siffran ha fyrdubblats – och året därefter hoppas han ha 100 miljoner namn registrerade.

”Vi har liksom köpt medlemmar till en åttondel av priset av vad vi trott. Det har gått så jävla fort och enkelt. Så det är mer bråttom nu eftersom vi har fått en kritisk massa mycket tidigare. Samtidigt behöver man inte ha så jävla bråttom som ungdomarna och kapitalisterna tror. Rom byggdes inte på en dag och det har vi gamla gubbar lärt oss.”

Vad tror du själv är grejen med My Name Club? Varför har ni så lätt att hitta användare?

”Ur mitt perspektiv, jag och Alexander Wallestam har haft den här idén i sju och ett halvt år, men ingen har trott på den. Men folk känner något visst i relation till sitt namn. Gör Johan Elmander mål är det roligare för mig än om Kim Källström gör det. Massa kvinnor har haft sitt namn på ett halsband någon gång under sitt liv.”
”Vi har bevisat att folk har en speciell relation till sitt namn.”

När vi intervjuade dig tidigare i somras lät det på dig som att det här projektet verkligen behövde gå vägen. Att ”det måste stå mat på bordet”. Hur känns det nu?

”Då vågade jag inte ens tro att det skulle gå så här. Jag har alltid hållit på med en massa nya grejer och det har inte alltid blivit som jag hoppats. Många har gått bättre, men då har jag varken fått credd eller pengar. Och jag blir inte yngre, allt blir jobbigare. Men det är aldrig sista chansen och det är aldrig för sent.”

”Men jag hoppas att det här ska bli en riktigt, riktigt bra resa den här gången och att det blir något bestående!"

"Det vore så jävla roligt och skönt.”

LÄS MER: Johan Staël von Holsteins nya startup berättar allt om ditt namn

Visste du att du numera kan få våra hetaste nyheter 15 minuter före alla andra? Skriv upp dig på vårt nyhetsbrev i rutan till höger (desktop) eller längre ner i mobilen!

Läs fler artiklar
LÄS MER