Sök

Snöovädret sålde skor – men e-handeln sänkte klädförsäljningen

e-handel

Foto: TT

Direkt / Breakit

Direkt / Breakit

E-handeln fortsätter att pressa de fysiska butikerna – försäljningen sjönk under 2017.

Klädhandelns försäljning sjönk med 4,5 procent hittills i julhandeln (1-20 december), mätt i löpande priser, jämfört med samma månad föregående år. Skohandeln steg samtidigt med 10,0 procent.

Det visar Svensk Handel Stils (Sko & Textilhandlarnas) Stilindex över försäljningsutvecklingen.

Prognosen för hela december ligger på -3,0 procent för klädhandeln och +6,0 procent för skohandeln.

Prognosen för helåret 2017 ligger på -2,4 procent för kläder och -2,5 procent för skor.

Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil, säger i en kommentar att skoförsäljningen "boostades av snövädret" samtidigt som jämförelsesiffrorna för 2016 var svaga.

"Dessvärre bedömer jag dock inte att ökningen blir så stark när hela december gått utan hamnar runt 6 procent", säger han.

Han konstaterar att tendensen att köpa julklapparna sent, om man inte redan köpt dem på Black Friday i november, håller i sig, vilket kan vara en bidragande orsak till den dåliga utvecklingen för kläder.

Mellandagarnas försäljning bör hjälpa upp siffrorna varför de räknar med att nedgången för kläder stannar på cirka 3 procent.

"Baserat på denna bedömning för december kommer vi att på helåret 2017 se en minskad försäljning med 2,4 procent för kläder och 2,5 procent för skor i de fysiska butikerna," avslutar Mikael Sandström.

Läs mer