Sök

Få trodde att det kunde bli värre för H&M – då kom Alexander Bard-debatten

H&M

H&M och Alexander Bard. Foto: Janerik Henriksson / TT /Christine Olsson

Olle Aronsson

Olle Aronsson

Medgrundare

Visst, H&M gör över 20 miljarder kronor i vinst. Men storyn kring bolaget är verkligen inte bra just nu – särskilt inte bland tyckarna på Twitter.

Har du hängt med i torsdagens turer kring klädjätten H&M? Inte? Här är en kort sammanfattning:

Alla blickar är just nu riktade mot den svenska klädjätten, efter det brutala börsraset häromveckan.

Nu kommer bolaget med en nyhet som är tänkt att vara mer positiv: H&M ska lansera ett nytt varumärke. Det heter Nyden, ska finnas på nätet, det riktar sig mot så kallade "millennials" och "nätokrater".

Och "hus-filosof" för projektet är Alexander Bard.

En man som visserligen har bra koll på digitaliseringen men som också har fått hård kritik på sistone för sitt uttalande om att hela #metoo-rörelsen är "150 miljoner neurotiska kvinnor som har läst 50 shades of grey, med nöje".

Twitter-ilskan lät inte vänta på sig, efter nyheten om att H&M låtit sig inspireras av Bard till det nya ungdomsvarumärket.

En av de som reagerade var journalisten och datorspelsprofilen Hanna Fridén.

En del frågar sig också om Alexander Bard verkligen är rätt person om man vill nå unga "millennials".

Huvudpersonen Alexander Bard själv är dock stolt över att ha inspirerat till Nyden:

Efter att Breakit, DN och Expressen plockat upp nyheten har dock H&M valt att tona ner hans roll. I en intervju med Dagens Nyheter säger bolagets talesperson att han inte har någon "formell roll" inom H&M.

Det motsäger i och för sig inte att Alexander Bard skulle vara "husfilosof" för projektet.

Läs mer