H&M:s nya storsatsning – tar hjälp av Bard för att nå millennials

Breakit - H&M:s nya storsatsning – tar hjälp av Bard för att nå millennials
Karl-Johan Persson, vd för H&M och Alexander Bard.
Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Klädjätten lanserar ett helt nytt varumärke på nätet, vid namn Nyden. Det har tagits fram med hjälp av bland andra Alexander Bard.

Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Det är sajten The Cut som rapporterar att H&M, som genomgår en tuff period just nu, har en ny e-handelssatsning på gång. Varumärket Nyden ska rikta in sig på millennials – alltså människor som vuxit upp kring millennieskiftet.

Redan i september kunde Breakit avslöja att H&M börjat snickra på ett nytt varumärke för e-handeln. Då inspirerades man bland annat av klockmärket Daniel Wellingtons framgångsrika marknadsföring genom sociala medier.

Det kan verka som att Nyden är en förlängning av arbetet vi rapporterade om då. Det nya varumärket ska bland annat låta influencers och kändisar vara med och designa klädkollektioner. Enligt sajten är skådespelaren Noomi Rapace en av profilerna som redan skrivit på avtal med H&M.

Enligt sajten spelar även digitalisten Alexander Bard en central roll i projektet. I artikeln tituleras han som Nydens “in-house filosof” – exakt vad den titeln innebär är dock inte helt tydligt. Bland annat har man plockat upp Bards begrepp “nätokrat” som en slags målgrupp.

“Nätokraten är mer känslig än någonsin för kredibilitet, autenticitet och personlighet. De är dessutom mer känsliga än någonsin för utnyttjande av de själva eller andra”, säger Oscar Olsson, som rattar det nya varumärket.

Bard har nyligen hamnat i rejält blåsväder efter att han på Twitter avfärdade hela Metoo-rörelsen som förtal och implicerade att man inte kan lita på kvinnor som anklagar män för sexuella trakasserier.

När Breakit ringer upp H&M:s pressavdelning går det inte att få någon klarhet i vad Alexander Bards roll i projektet egentligen är.

"Vi utvecklar och testar ständigt nya idéer. Nyden är en mindre startup som vi ser fram emot att berätta mer om inom kort", säger Katarina Kempe, pressansvarig på H&M-gruppen.

Så du kan inte svara på frågan om Alexander Bard är anställd av H&M?

"All information jag har kopplat till Nyden är det jag har sagt."

Den nya satsningen lanseras i ett relativt prekärt läge för klädjätten. Aktien dök i veckan efter en oväntat svag kvartalsrapport. Kort därefter medgav bolagets vd Karl-Johan Persson att man gjort en del misstag i omställningen från fysiska till digitala butiker.

Efter den här artikelns publicering har H&M, i en intervju med Dagens Nyheter, valt att tona ned Alexander Bards roll i Nyden.

"Nydengruppen har pratat med Alexander Bard men det finns inget formellt samarbete mellan Bard och H&M", säger H&M:s talesperson Katarina Kempe till DN. 

Det motsäger i och för sig inte att Alexander Bard skulle vara "husfilosof" för projektet.

Läs fler artiklar
Läs nästa artikel