Sök

Isabella Löwengrips Flattered går som tåget – Vd:n: "Varit superlyckosamt"

Flatterede-handelMode

Gustav Lidén, Emilia De Poret och Isabella Löwengrip.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Entreprenörsprofilen Isabella Löwengrips skomärke har fått fart på försäljningen.
"Under nästa år räknar vi med att minst dubbla omsättningen", säger medgrundaren och vd:n Gustav Lidén.

För fyra år sedan bestämde sig Gustav Lidén och Hanna Kwiatkowska Tisner för att de skulle skapa den perfekta ballerinaskon. Det var i samma veva som entreprenören och bloggstjärnan Isabella Löwengrip och Pingis Hadenius var sugna på att skapa fina inneskor.

Tillsammans grundade kvartetten bolaget Flattered som säljer skor online och i fysiska butiker. Den första ordern kom från varuhusjätten NK som köpte in 1500 par skor under det första verksamhetsåret.

”Sedan dess har vi växt till ett fullskaligt skomärke som riktar sig till kvinnor. Vi har växt från en omsättning på 4,9 miljoner kronor förra året till nästan 12 miljoner i år”, berättar vd:n Gustav Lidén som räknar med att gå plus minus noll i år.

I dag står den egna sajten för 70 procent av omsättningen, resterande del utgörs av fysiska butiker och ett antal mindre återförsäljare online.

"Under nästa år räknar vi med att minst dubbla omsättningen", säger Gustav Lidén.

Han menar att tillväxten grundas på effektiv marknadsföring i sociala medier, där annonsering på Facebook drev 50 procent av omsättningen i år. En annan styrka är influencer-samarbeten – en satsning som skalas upp nästa år med influencers i Norden och Nederländerna.   

”Det ger verkligen resultat, det har varit superlyckosamt under 2017”.

I Sverige rör det sig om samarbeten med Emilia de Poret, liksom medgrundaren och bloggprofilen Isabella Löwengrip, som till vardags stöttar Flattereds marknadsföring.

Pingis Hadenius är styrelseordförande i bolaget men har liksom Isabella Löwengrip ingen aktiv operativ roll. Duon äger tillsammans 47 procent av Flattered och detsamma gäller för Gustav Lidén och Hanna Kwiatkowska Tisner.

I dag arbetar sex personer på Flattered, som hittills inte tagit in något riskkapital. I början av nästa år planerar bolaget dock att ta in 10-15 miljoner kronor för att stärka varumärket utomlands. Siktet är bland annat inställt på Tyskland som utgör den största marknaden efter Sverige.

”Tar vi in pengar och lägger in en högre växel blir det med största sannolikhet röda siffror nästa år för att satsa på tillväxt. Men sen skall vi visa svarta siffror igen”, säger Gustav Lidén. 

Läs mer