Sök

Amazon släpper musiktjänst i UK – blir tuff konkurrent till Spotify

AmazonPrime Music

Foto: TT/AP Photo/Amazon & Ted S. Warren

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Konkurrens för Spotify i Storbritannien: Den gigantiska e-handelsplatsen Amazon börjar erbjuda strömmad musik till sina kunder.

Världens största marknadsplats på nätet, Amazon, har beslutat sig för att släppa sin musiktjänst Prime Music till sina prenumererande kunder i Storbritannien – utan extra kostnad.

Det rapporterar brittiska Telegraph.

Förhoppningen är att locka fler e-handelskunder till deras Prime-medlemskap, som förutom musik även erbjuder produktleveranser inom ett dygn, molnlagringstjänster, en videoströmningstjänst samt utlåning av e-böcker.

Musiktjänsten, som lanserades förra året i USA, kommer ge de brittiska användarna möjlighet att strömma musik och lyssna på spellistor – precis som Spotify och Apple Music. Sett till utbud ligger Prime Music däremot en bra bit efter sina konkurrenter: Tjänsten har idag enbart 1 miljon spår att välja mellan.

För Spotify och Apples del ligger motsvarande siffra på drygt 30 miljoner.

Amazons fördel är å andra sidan att musiktjänsten enbart en liten del av ett större erbjudande. En årsprenumeration på Prime-tjänsten, som inkluderar tjänsterna som nämndes i början av artikeln, kostar idag 79 brittiska pund på årsbasis. Det är avsevärt lägre än Apple Music och Spotifys motsvarande siffra på 120 brittiska pund för deras musiktjänster.

”Efter att ha spenderat de senaste 15 åren med att sälja musik till folk så vet vi att det finns väldigt många konsumenter som verkligen älskar musik, men som ser 120 pund om året som väldigt mycket pengar. Att då kunna ge dem den musiktjänsten för 79 pund, tillsammans med de andra fördelarna, så erbjuder vi ett stort värde för våra kunder”, säger Paul Firth, chef för Amazon UK.

Läs mer