Sök

Anställda gick en onlinekurs – då rusade aktien över 50 procent

Videoburst

Foto: Press.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Videoburst klampar i börsklaveret igen.

Imorse publicerades ett pressmeddelande från videoplattformen Videoburst. Enligt pressmeddelandet hade bolaget erhållit en Adwords och videoannonseringscertifiering.

Adwords är Googles annonssystem och för en videoplattform kan det upplevas som ett viktigt steg att få ett närmare samarbete med Google.

Så tänkte även aktiemarknaden. Aktien rusade med hela 56 procent, även om handeln förvisso var begränsad.

“Att bli AdWords-certifierade av Google är en kvalitetsstämpel som vi jobbat målinriktat för. Nu är samtliga medarbetare på Videoburst Adwords-certifierade och vi ökar därmed vår kunskap och erbjudande gentemot våra kunder inom videoannonsering både i Sverige och globalt”, sade Christofer Lee, vd för Videoburst, i morgonens pressmeddelande.

Under eftermiddagen har dock Videobursts nya Google-certifiering ifrågasatts. Enligt uppgifter till Di Digital rör det sig inte om något prestigefyllt samarbete med den amerikanska sökjätten. I själva verket rör det sig om att anställda gått en onlinekurs på ett par timmar.

170 bolag i Sverige har samma certifiering, enligt sajten.

Efter ifrågasättandet dök aktien igen och är nu upp 10 procent jämfört med gårdagens kurs, vilket inte är särskilt ovanligt i ett så litet bolag som Videoburst. Under dagen har aktier för under en miljon kronor bytt händer. Det handlar med andra ord inte om några jättesummor som gått förlorade, eller tjänats.

Det är inte heller första gången Videoburst rusar på en upphaussad Google-relaterad nyhet.

Då handlade det om ett mystiskt samarbete med giganten, som sedan visade sig vara vara tomma ord.

Videoburst har i nuläget ett börsvärde på drygt 10 miljoner kronor.

Läs mer