Jag köpte min julgran på nätet – nu behöver jag stark glögg

Breakit - Jag köpte min julgran på nätet – nu behöver jag stark glögg

Erik Wisterberg framför sin e-handlade julgran. Foto: Privat.

Erik Wisterberg

Reporter

Hemlevererad julgran – himmel eller helvete?

Att knata ned till centrum och välja ut en fin julgran kan vara så härligt. Förra året stod jag och mina barn på Lagaplan i Bagarmossen i säkert 45 minuter innan de hade gjort sitt val. Det var mysigt i början.

Men granturen slutar ofta i gråt. Vägen tillbaka är inte alls lika rolig. Det är kallt, mörkt och segt att bära granskrället.

Men precis som resten av handeln – till H&M:s aktieägares förtvivlan – håller julgransförsäljningen på att stöpas om. Nu väljer allt fler att shoppa sin gran på internet, och få den hemlevererad direkt till dörren.

Men hur smart är det att köpa grisen i säcken, när det gäller julens kanske viktigaste stämningsskapare?

Jag testade. Här är min rapport, och mina betyg från ett till fem. 

Priset

Allt började med en liten lapp i matkassen (att slippa storhandla i mataffär är det bästa som har hänt mig). Smålandsgran erbjöd 150 kronor i rabatt på en gran via nätet.

Det innebar att julgranen, en klassisk rödgran på 150-200 centimeter, kostade 370 kronor inklusive hemkörning.

Det är mindre än vad jag betalade på torget förra året för en lika stor gran. Granen i fråga är dessutom ekologisk (KRAV-märkt). För att helt slippa åka bil eller gå är det ett mycket bra pris för en svensk kvalitetsgran utan gift.

Utan rabatten hade kalaset kostat 520. Då börjar det bli dyrt.

Leveransen

På utsatt tid, någon dag efter vår beställning, knackar det på dörren. Utanför står en liten skåpbil. En ung chaufför halar fram granen ur lastutrymmet och önskar "god jul".

"Jag har precis gjort ett nytt snitt i den", säger han.

Servicen är prickfri. Aldrig har det varit så lätt att haffa en gran.

Till barnens förtjusning lyfter jag in granen i vardagsrummet. Den är klädd i ett sånt där vitt finmaskigt plastnät.

Jag känner direkt hur ångesten kryper på. Det som är inuti kan se ut precis hur som helst.

Granens utseende


Med små saxar klipper mina barn upp plastnätet. Gren efter gren befrias, och sträcker sig ut bredvid den öppna spisen i vårt vardagsrum.

Först ser det ganska bra ut.

Men när hela härligheten står att beskåda framträder en ganska sorglig granstackare. Ni vet en av de där som brukar stå kvar till den 23:e hos torgförsäljarna innan någon desperat julfirare motvilligt betalar för den.

Vår e-handlade gran är dels ojämn, den har ett "hål" i grenverket på ena sidan. Och den sista halvmetern på höjden är oerhört tanig.

I en video från KIT har jag lärt mig att julgranar måste klippas eller "friseras" varje år i sju till åtta år för att nå den täta form som vi förväntar oss. Det är faktiskt granveteranen Bo-Egon Nilsson – en av granentreprenörerna i just familjeföretaget Smålandsgran – som berättar om detta.

"Jag klipper runt om, sedan klipper vi toppen", säger han till KIT.

Just min gran visar tydliga tecken på att man slarvat med klippningen det sista året, eller möjligen struntat i det för att granen ska kunna säljas som 150-200 centimeter.

Jag känner ett behov av att trösta mig själv med pepparkakor och en rejält spetsad glögg.

Men när allt pynt är på plats, och granen står med "hålet" mot ett hörn, så ser den faktiskt lite fin ut – trots sin taniga topp.

Doften



Kort sagt en besvikelse. Granen luktar ingenting.

Hållbarheten


Det är egentligen för tidigt att säga så mycket om detta. Men efter en vecka i vårt hem kan jag konstatera att granen dricker ordentligt med vatten – och håller sina barr väldigt bra.
Jag tror att den kommer att hålla länge. 

Totalbetyg

Frågan är om jag kommer att våga e-handla gran även nästa år. Jag har ännu inte landat i något beslut, men just nu känns torget väldigt lockande. Man vill kunna välja sin egen gran.

God jul, önskar jag till alla läsare, och lämnar er med en bild på min e-handlade julgran. 

 

Läs fler artiklar
LÄS MER