Trött på tvätt? Nu vill en ny svensk startup göra jobbet åt dig

Breakit - Trött på tvätt? Nu vill en ny svensk startup göra jobbet åt dig
Foto: Flickr/Kim MyoungSung
Sanna Wolf-Watz
Sanna Wolf-Watz
Webbredaktör

Först kom matkassarna, sedan kom städförmedlingarna. Nu satsar Laundryonline på att ta hand om smutstvätten för företag och privatpersoner som inte hinner göra det själva.

Sanna Wolf-Watz
Sanna Wolf-Watz
Webbredaktör

Den här veckan handlar "Veckans Break?" om ett företag som tagit nästa steg i den digitala hushållstrenden. Nya sajten Laundryonline erbjuder ett sätt att komma undan de sköljmedelsmarrodörer och luddlämnare som tenderar att frodas i huvudstadens gemensamma tvättstugor.

Genom sajten kan både företag och privatpersoner beställa tvätthjälp. Bolagets anställda kör sedan ut och hämtar upp tvätten för att ta den till sina certifierade partnertvätterier och tillbaka.

Roland Brimow, vd för Laundryonline berättar att han bestämde sig för att starta tvättjänsten med sina fyra medgrundare eftersom han själv hatar att tvätta.

“Det är min uppgift där hemma. Vi har delat upp hushållsuppgifterna och jag sköter tvätten. Det innebär att jag bommar hela söndagen. Du ska springa upp och ner och sedan ska du bevaka och kolla om det är blött eller torrt. Jag tänkte att finns det ingen som gör det här?”

Roland Brimow har startat ett antal företag tidigare och började leta runt på nätet för att se om någon redan dragit igång något liknande.

“Det finns företag med det här tänket och skalbarheten utomlands, men inte i Sverige. Jag tänkte att det här borde finnas i Sverige också. Vi är öppna för nya idéer och har bra internetvana. Om du tittar på andra online-tjänster som Linas matkasse så har de lite öppnat vägen för oss andra. Jag tror att vi rider på deras våg. Vi behöver inte utbilda kunderna i hur en online-tjänst fungerar”, säger Roland Brimow.

Han berättar att de till stor del har inspirerats av Online Pizza som gör ett liknande koncept, men för restauranger istället för tvätterier.

“Vi har fått mycket inspiration från deras affärsmodell och försökt ta godbitarna från den”.

Tjänsten lanserades förra veckan och hittills har bolaget enligt Roland Brimow fått bra respons.

“Vi kör i en betaversion så det är mycket trial and error och vi har varit inne och justerat. Vi har ökat trafiken med 1000-tals procent varje dag. Samtidigt har det trillat in ordnar från privatpersoner och vi fått förfrågningar från flera företag som undrar om vi har företagslösningar”, säger Roland Brimow.

Företagen som hör av sig vill använda tjänsten i sin verksamhet eller kunna erbjuda den till sina anställda som en förmån.

“Vi har blivit kontaktade av flera it-företag som har anställda som måste ha skjortor eller kavaj när de jobbar. I dag fick vi en förfrågan från ett fotbollslag så företagsdelen är ett brett segment där vi kan stå på flera olika ben”, säger Roland Brimow.

Han hävdar att tvätteribranschen i Sverige länge haft ett stort behov av förändring och föryngring.

“Om du tittar på hur tvättbranschen ser ut så är den väldigt omodern. Det finns ingen innovation eller nytänkande utan det är en trött bransch som ändå tuffar på.”

Än så länge finns de bara i Stockholm, men de hoppas snart kunna expandera till Eskilstuna och Västerås för att så småningom bli rikstäckande.

"Men för det krävs ett annat typ av tänk och struktur och vi behöver mer kött på benen. Antagligen kommer vi att behöva resa kapital för det också", säger Roland Brimow.

Bolagets grundare har varit i kontakt med en affärsängel och har en rådgivare på Almi, men har valt att inte ta in några pengar utifrån. Ännu.

"Vi sköter allt inhouse än så länge så det vi behöver lägga ner är vår tid. Vi vill inte ta in pengar förrän vi kan visa att vi har ett värde i bolaget som går att ta på", säger Roland Brimow.

Tror du på LaundryOnline? Kommentera gärna nedan!

Läs fler artiklar
Läs nästa artikel