Svenskar rider på elbilsboomen – kan sitta på en riktig guldgruva

Breakit - Svenskar rider på elbilsboomen – kan sitta på en riktig guldgruva
Karl-Erik von Bahr. Foto: Press och TT.
Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

Marknaden för litium kommer att explodera de närmaste åren i takt med elbilens frammarsch.
Det tror åtminstone en rad svenska investerare och techprofiler, som i det tysta investerat i en litium-gruva i Portugal.

Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

Elbilsbolaget Tesla har lovat att producera 500.000 bilar under 2018, nära sex gånger högre än produktionen för 2016. Samtidigt satsar de traditionella biljättarna stort på att ställa om sina bilar från bensin till el.

Men för att klara omställningen till el krävs en stor ökning av världens litiumreserver. Goldman Sachs uppskattar att marknaden för litiumjonbatterier, som används i elbilar, förväntas öka till 40 miljarder dollar 2025.

Ett 30-tal svenskar, däribland Karl-Erik von Bahr, grundare av konsultbolaget Bisfront och delägare i Furniturebox, samt Servicefindergrundaren Aleksandar Goga, har nu fått upp ögonen för ett företag som vill lösa problemet.

Bolaget heter Savannah Resources och är ett brittiskt bolag som är listat på London-börsen. Företaget bedriver snart bland annat produktion av koppar i Oman och titaniumoxid i Mocambique – samt har tillgång till litium i Portugal.

Totalt äger svenskarna runt 10 procent av Savannah Resources. Karl-Erik von Bahr har gått in med mest pengar och har just nu en ägarandel på 3,5 procent.

“Jag har varit engagerad i bolaget i 3,5 år och fortsatt köpa in mig. Vi satsar på att bli det första och ledande leverantören av litium till marknaden. Licens för att bryta finns redan, vilket ger oss år av försprång jämfört med liknande bolag. I slutet av 2019 är planen att börja bryta litiumet”, säger Karl-Erik von Bahr.

Han uppskattar att det kommer att krävas enorma summor, runt 200 miljoner dollar för att projektet som kallas för Mina do Barosso, ska kunna bli verklighet. Finansieringsbiten är dock inget som bekrymrar honom.

“Nej, det kommer att komma från de som behöver säkra tillgången på litium, som bil- och batteritillverkare i Europa. Jag tror verkligen att det kommer att vara säljarens marknad i ett antal år på grund av så stor efterfrågan”.

Karl-Erik von Bahr betonar att det ännu inte finns någon producent av batterikompatibelt litium i Europa i dag – samtidigt som 25 procent av efterfrågan kommer härifrån.

“Att ha ett transparent litiumprojekt i Europa, äga hela värdekedjan lokalt och veta att det sköts på rätt sätt tror jag är jättemycket värt”. 

Läs fler artiklar
LÄS MER