Snapchat gör som Facebook – satsar på förstärkt verklighet

Breakit - Snapchat gör som Facebook – satsar på förstärkt verklighet
Breakit
Breakit

Här är fotoappen Snapchats nya strategi för att hålla kvar användarna – och locka till sig nya.

Breakit
Breakit

Snapchat lanserade på torsdagen Lens Studio som låter utvecklare skapa nya AR-upplevelser för användarna, som dansande varmkorvar och andra animerade objekt.

AR står för augmented reality, alltså förstärkt verklighet, likt Pomémon Go.

Verktyget som är tillgängligt för Mac och Windows liknar Facebooks AR-studio som lanserades tidigare i år. Genom fler exklusiva AR-upplevelser hoppas Snapchat få användarna att spendera mer tid med appen.

“Det ska bli spännande att se hur communityn använder det och vilken typ av funktioner de vill att vi ska släppa fram”, säger Eitan Pilipski, chef för Snapchats kameraplattform, till techsajten Mashable.

Snapchats tunga förluster, i kombination med en låg användartillväxt, gör att bolaget vill göra stora förändringar. Förutom att satsa mer på AR så ska designen göras om. 

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel