Sök

Brakförluster för Sportamore – men försäljningen ökar kraftigt

Sportamore

Johan Ryding, vd på nätbutiken Sportamore Foto: Tomas Oneborg / SvD / TT

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Nordens största e-handlare inom sport och fritid, Sportamore, ökar sin halvårsomsättning med 40 procent – men redovisar samtidigt kraftiga förluster.

Det ser ut att gå bra för e-handlaren Sportamore – åtminstone sett till försäljningstillväxt. Enligt nya siffror som bolaget kommunicerade ut under fredagsförmiddagen har bolagets halvårsomsättning ökat med 40 procent jämfört med motsvarande halvårsperiod i fjol. 

I kronor och ören innebär det en omsättningsökning med 67,5 miljoner kronor och en halvårsomsättning på totalt 235,2 miljoner kronor.

Men det kostar att växa. Sett till första halvan av 2015 redovisar bolaget en förlust på hela 27,5 miljoner kronor. Det är en kraftig försämring jämfört med motsvarande tidpunkt förra året, då bolaget backade 1 miljoner kronor.

Enligt Sportamore beror det försämrade resultatet på ”fortsatta satsningar på anskaffning av nya kunder i samtliga marknader.”

Vi på Breakit kunde tidigare i år avslöja att Sportamore beslutat sig för att ta klivet in på Stockholmsbörsen.

Läs mer