Brakförluster för Sportamore – men försäljningen ökar kraftigt

Breakit - Brakförluster för Sportamore – men försäljningen ökar kraftigt
Johan Ryding, vd på nätbutiken Sportamore Foto: Tomas Oneborg / SvD / TT
Jon Mauno Pettersson
Jon Mauno Pettersson
Nyhetschef

Nordens största e-handlare inom sport och fritid, Sportamore, ökar sin halvårsomsättning med 40 procent – men redovisar samtidigt kraftiga förluster.

Jon Mauno Pettersson
Jon Mauno Pettersson
Nyhetschef

Det ser ut att gå bra för e-handlaren Sportamore – åtminstone sett till försäljningstillväxt. Enligt nya siffror som bolaget kommunicerade ut under fredagsförmiddagen har bolagets halvårsomsättning ökat med 40 procent jämfört med motsvarande halvårsperiod i fjol. 

I kronor och ören innebär det en omsättningsökning med 67,5 miljoner kronor och en halvårsomsättning på totalt 235,2 miljoner kronor.

Men det kostar att växa. Sett till första halvan av 2015 redovisar bolaget en förlust på hela 27,5 miljoner kronor. Det är en kraftig försämring jämfört med motsvarande tidpunkt förra året, då bolaget backade 1 miljoner kronor.

Enligt Sportamore beror det försämrade resultatet på ”fortsatta satsningar på anskaffning av nya kunder i samtliga marknader.”

Vi på Breakit kunde tidigare i år avslöja att Sportamore beslutat sig för att ta klivet in på Stockholmsbörsen.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel