Sök

Efter skivbolagens krav – nu ska Soundcloud börja ta betalt

Soundcloud

Foto: Tor Johnsson/SvD/SCANPIX

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Grundaren och teknikchefen Eric Wahlforss bekräftar att bolaget ska lansera en prenumerationstjänst innan årsskiftet.

Vi har tidigare kunnat rapportera att skivbolagsjätten Sony Music beslutat sig för att ta bort sina artisters musik från den svensk-tyska tjänsten Soundcloud. Orsaken uppgavs då vara ”avsaknad av intäktsmöjligheter”.

Men nu ser den svenskgrundade musiktjänsten Soundcloud, som har sitt huvudkontor i Berlin, ut att vara på väg att vandra i Spotifys fotspår. I en intervju med Wall Street Journal avslöjar grundaren Eric Wahlforss att bolaget kommer att lansera en intäktsdrivande prenumerationstjänst innan årsskiftet, som ett resultat av de allt hårdare kraven från skivbolagsjättarna.

Exakt hur den nya tjänsten kommer att vara utformad framgår däremot inte.

Till skillnad från Spotify har Soundcloud länge fungerat helt utan licensavtal med de stora skivbolagen. Istället har plattformen blivit som ett slags ”Youtube för musikskapare”, där musikintresserade, dj:s och artister själva kan lägga upp egna remixer och låtar.

I dagsläget kommer intäkterna främst från annonser och abonnemang för artister som vill ladda upp musik.

Soundcloud har idag 175 miljoner unika besöka varje månad, vilket gör tjänsten till en av världens mest populära musiktjänster.

Bolaget värderades till 700 miljoner dollar vid sin senaste finansieringsrunda.

Läs mer