Sök

Mari-Linn Stenlund får storföretag att ge henne prylar – och tar betalt för det

Testagrame-handelprenumerationsbox

F.v: Stefano Crozzoli, Christian Zander, Tim Svensson och Mari-Linn Stenlund.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Nu säljer Mari-Linn Stenlund sitt Testagram till e-handelsplattformen Jetshops grundare.

För bara fem-sex år sedan var det knappt någon i Sverige som hade testat prenumerationsboxar. Nu finns sminkboxar, kaffeboxar, leksaksboxar och matboxar.

Idén är enkel: Betala en liten månadskostnad, oftast runt en hundring, och få hem olika nya prylar till ett högre värde att testa varje månad.

En av de tidigare spelarna på den svenska marknaden var Testagram. Bakom bolaget står Mari-Linn Stenlund.

Hon kom på idén när hon jobbade på PR-byrån Patriksson communication med bland annat bolaget Glossybox, som är en "skönhetsbox".

“Jag såg vilket fantastiskt engagemang för produkterna det skapar hos prenumeranterna. Då kände jag att det här måste kunna appliceras på någon annan bransch också”, säger hon.

Sagt och gjort. 2014 drog hon igång Testagram som riktar in sig på produkter från dagligvaruhandeln. Det kan vara allt från godis, till frallor och diskmedel.

Produkterna kommer bland annat från några av världens största livsmedelsbolag som Coca cola och Nestlé, som dessutom får betala för att prylarna ska gå ut i boxarna.

Hur var det att övertyga de här bolagen om att de skulle betala dig för sina egna produkter?

“Det var en riktigt tuff utmaning. I början var jag helt själv och det tog fyra eller fem månader att fylla den första boxen. Samtidigt är de bolagen vana vid att betala för marknadsföring och vana vid aktiviteter inom sampling (produkttester reds. anm.). Det jag gjorde var att kombinera de två världarna åt dem”, säger Mari-Linn Stenlund.

Förra året omsatte Testagram drygt 6 miljoner kronor och gjorde en vinst på 65.000 kronor. Bolaget har ungefär 20.000 medlemmar.

Bolaget växer på bra, om än från låga nivåer. Men nu väljer Mari-Linn Stenlund att sälja vidare sitt bygge.

“Jag kände att jag inte är rätt person att ta det här till nästa till nästa nivå. Jag kände att det var dags att göra nya saker och gå in mer i e-handelssegmentet”, säger hon.

Köpare i affären är Akasha brands. Bakom bolaget står Christian Zanders, som tidigare varit med och grundat e-handelsplattformen Jetshop, och hans gamle parhäst Stefano Crozzoli, som var operativ chef på samma bolag.

“Det känns jättebra. Nu kommer Testagram in i ett större team och vi kan stärka försäljning och marknadsföring”, säger Mari-Linn Stenlund.

Innan affären ägde hon 60 procent och resterande 40 procent ägdes av affärsängeln Tim Svensson. Båda äger fortfarande en minoritetsandel i bolaget och Mari-Linn Stenlund kommer fortsätta vara aktiv i bolagets strategi framåt genom sitt fortsatta styrelseuppdrag.

Någon prislapp i affären vill inte parterna avslöja.

Läs mer