Sök

Cecilia Bernard: “Jag vänjer mig aldrig vid att säga upp kollegor”

17 frågorTechledaren svarar

Cecilia Bernard. Foto: Pressbild.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Hon är en digital kommunikatör ut i fingerspetsarna och på väg mot nästa stora utmaning i karriären. Möt Cecilia Bernard som berättar om vilka ledartyper hon ogillar, bra och dåliga förändringar och hur hon reagerar på stress.

1. Vad jobbar du med?


“Jag har just sagt upp mig från den digitala, internationella och svenskägda kommunikationsbyrån B-Reel där jag har jobbat och varit delägare i nästan ett decennium, varav två år som sverigechef. I början av nästa år tillträder jag som sverigechef för Making Waves Sverige. Det är en digitalbyrå som hjälper sina kunder att växa med hjälp av nya affärsmodeller, produkter och tjänster utvecklade för en digital era. En av de senaste projekten är till exempel en smart lagringstjänst för fastighetsbolaget Castellum där vi utnyttjar överkapacitet i deras fastigheter”.

2. Beskriv dig själv som ledare med fem ord.


“Inkluderande, affärsmässig, modig, optimistisk och nyfiken”.

3. Vad har varit din största utmaning hittills?


“Kartan för reklambranschen har ju minst sagt ritats om de senaste åren så det har varit en ordentlig utmaning att, för B-Reels räkning, hitta en marknadsposition som var modern och relevant och som drog nytta av existerande kompetenser och ett starkt varumärke”.

4. Vilka företagsledare inspireras du INTE av?


“De som jobbar enligt devisen management by fear. Inte så vanligt i Sverige, men jag har stött på det ganska ofta utomlands. Jag känner ingen som blivit motiverad av att gå omkring och vara rädd. Sedan måste man som chef ibland ta de obekväma samtalen, men det är en helt annan sak”. 

5. Vad är den viktigaste lärdomen du önskat att du vetat innan du började som vd på B-Reel?


“Allt tar tid. Jag är en obotlig optimist och jag tror verkligen att processer ska gå snabbare än de gör. Varje gång. Med lite mer realistiska förväntningar på mig själv och min omgivning slipper man bli besviken”.

6. Vad är det sämsta rådet du har fått som ledare?


“Att man inte kan vara kompis med sina anställda, fy vad trist det skulle vara att gå till jobbet om man inte man inte fick umgås med människor som man genuint gillar”.

7. Nämn en lyckad förändring som du genomfört och varför funkade det?
 

“Ompositioneringen. B-Reel var ett produktionsbolag där reklambyråerna stod för strategi och idé och vi hjälpte till med form, filminspelning, innovation och teknikutveckling. Jag förde bolaget upp ett snäpp i hierarkin och byggde ett team som idag jobbar långsiktigt och strategiskt med sina sina kunder, till exempel H&M och B&O Play. Det fungerade för att jag hittade rätt folk som delade min vision. Utan sina medarbetare är  man ingenting."

8. … och en mindre lyckad?


“Alla digitala projekttools vi har försökt att använda. Asana, Base, Projectplace, Scoro. Det är säkert jättebra för vissa företag, men har bara investerat massor av tid i att utbilda oss själva och kunder och vi har verkligen aldrig fått det att funka. Slack och Google Docs är dock grymt”.

9. Ett scenario: Ni har lanserat i ett nytt land för tre år sedan men affären har fortfarande inte lyft. I sittande möte ger styrelsen dig tre val: Lägg ner, sparka landschefen eller avgå själv. Vad svarar du?


“Det låter verkligen inte som att vd och styrelse lirar i det här fallet, den där typen av ultimatum i sittande möte uppkommer inte ur tomma intet och det kan inte ha funnits en god kommunikation tidigare. Men jag skulle lägga ned. Generellt ska man fokusera sin energi på det som är bra och att våga erkänna för sig själv när en satsning inte har hållit”.

10. Vad är det svåraste beslutet du behövt fatta i din entreprenörsresa/karriär?

“Då handlar det nästan alltid om personal. Att säga upp folk vänjer man sig aldrig vid, även om jag har lärt mig att på lång sikt blir det oftast bäst för alla”.

11. Vilka situationer gör dig som mest stressad? Och hur reagerar du då?


“När jag inte upplever att jag har kontroll. Det kan vara underleverantörer som inte levererar eller teknik som strular. Det är fruktansvärt stressande och då blir jag kort i tonen och går in i ett super-jobb-mode”.  

12. Scenario: 2018 blir första året du får möjlighet att plocka ut en miljonvinst till dig själv. Vad blir det första du köper?


“Jag vill inte äga flera grejer, jag vill uppleva mer så det får bli en resa för mig och min familj”.  

13. Ni har precis satt ett stort rekord, hur firar ni?


“Det är jätteviktigt att fira. Som byrå är alla framgångar resultatet av ett lagarbete, och det bör man påminna sig själv om genom att fira det när man som team lyckats”.

14. Vad oroar du dig mest för i jobbet?


“Alltid säljet. Allt annat kan man lösa, men strular säljet så påverkas allt annat”.

15. Vad är den största utmaningen framåt för er?


“Nu har jag inte börjat än och en del blir väl tydligare väl på plats kring vad vi bör fokusera på rent konkret, men som konsult måste man alltid vara på tå så jag säger en kombination av att fortsätta ha ett relevant erbjudande som på riktigt kan göra skillnad för kunderna. För att lyckas med det behöver man ha de smartaste medarbetarna och den bästa kulturen och våga befinna sig i ständig utveckling. Det är det som både är krångligt och roligt med byrålivet”.

16. Vad gör du om tio år?


“Jag tror att jag är en konsult i själ och hjärta så jag skulle tro att jag kvar i den branschen på något sätt. Kanske sitter jag i ett par styrelser också. När jag var klar med min civilekonomexamen så hade jag tre krav på min framtida arbetsgivare; den skulle vara digital, internationell och så ville jag ha en chef jag kunde inspireras av. Den listan är fortfarande relevant och kommer antagligen att vara så om tio år”.

17. Vem skulle du vilja se in en sån här intervju – och varför?


“Jane Walerud är en cool och inspirerande entreprenör som jag har följt sen jag pluggade och som gärna skulle höra mer om”.

Läs mer