Sök

Apple drar svensk startup till domstol: ”Vill kanske skrämmas?”

GeniuspayApplebygga varumärke

Tim Cook, vd för Apple, samt Peter Bournobuke, vd för Geniuspay. Foto: AP Photo/Marcio Jose Sanchez samt privat.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

David mot Goliat när Apple går till attack mot svenska Geniuspay.

Apple är ett av de där bolagen som ser väldigt allvarligt på varumärkesfrågor. Under flera år var företaget inblandat i en rad tvister med konkurrenten Samsung.

Nu har Apple, bolaget bakom Iphone, Ipad och Mac, gett sig på en lite mer oväntad spelare. Det svenska företaget Geniuspay registrerade redan 2015 sitt varumärke hos Patent- och registreringsverket, PRV.

Nyligen rapporterade Computer Sweden att Apple inlett en varumärkestvist mot bolaget. Anledningen? Apple ansåg att varumärket Geniuspay, som är ett nytt uppkopplat kassasystem, kunde förväxlas med ”Genius Bar” – Apple butikernas supporthörna.

Svenska Geniuspay vann dock det första slaget mot Apple, då PRV helt enkelt avslog Apples ansökan.

Men nu är det dags för rond två, kan Breakit berätta. Apple har valt att vända sig till Stockholms Tingsrätt med en överklagan. Det innebär att en domstolsprövning av Apples krav väntar.

Peter Bournobuke, vd för Geniuspay, är förvånad över att Apple lägger ned tid och pengar på att försöka stoppa bolagets varumärke.

”Det är lite lustigt att Apple lägger så mycket resurser på att ta detta vidare, det kanske är ett sätt att skrämmas”, säger han till Breakit.

Tror du att det finns någon chans att folk blandar ihop er och Apple Genius Bar?

”Nej, och det håller även PRV med om. Jag vet inte varför Apple gör detta”.

Vad gör ni om ni förlorar i tingsrätten?

”Vi har inte tänkt så mycket på det, jag tror att vi kommer att vinna. Men om vi förlorar får vi i första hand överklaga”.

Apple omsatte över 1800 miljarder kronor under sitt senaste räkenskapsår. Motsvarande siffra för Genius Pay var 107.000 kronor. 

Bolagets affärsidé är att erbjuda en molnbaserad kassalösning byggd för Android. Peter Bournobuke ser tvisten med Apple som en möjlighet till gratis pr.

”Det är lärorikt och lite häftigt, och det ger oss en del uppmärksamhet”, säger han.

Fortsättning följer i David-mot-Goliat-dramat.

Läs mer