Sök

Egmont fortsätter ösa in pengar i Outnorth – "Har stora förväntningar"

Egmont

Stefan Gustafsson (i förgrunden) är medgrundare av Outnorth. Foto: Pressbild.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Egmont Publishing utökar sitt ägande i e-handelssajten Outnorth.
"Outnorth är en stark och intressant verksamhet och som vi har stora förväntningar på", säger Cato Broberg, ansvarig för Egmont Publishings e-handelssatsningar.

Det var i slutet av förra året som det danska mediebolaget Egmont Publishing, med omfattande verksamhet i Sverige, gick in med 40 miljoner kronor i svenska e-handelsbutiken Outnorth.

Som namnet antyder erbjuder Outnorth kläder och tillbehör för aktiviteter och träning utomhus.

Nu står det klart att Egmont fortsätter att köpa in sig i e-handlaren och utökar ägandet till en tredjedel av verksamheten. Enligt mediebolaget rör det sig om en ”större miljoninvestering”.

Cato Broberg, ansvarig för Egmont Publishings e- handelssatsningar, vill inte avslöja mer om prislappen än att summan är signifikant större än vid förra investeringen.

"Summan är större och företaget har också levererat långt bättre än när vi gick in. Då var det en mer osäker utveckling och företaget behövde pengar för att komma vidare", säger Cato Broberg.

Egmont ägde tidigare 15 procent av Outnorth som i samband med förra investeringen värderades till cirka 250-300 miljoner kronor, enligt uppgifter till Di Digital.

Cato Broberg avböjer att kommentera nuvarande värdering. Han pekar på en god utveckling i Outnorth med fortsatta satsningar på tillväxt och utveckling.

Under förra året omsatte Outnorth runt 343 miljoner kronor med ett resultat på minus 9,8 miljoner kronor.

Ägarkretsen utgörs bland annat av majoritetsägaren och riskkapitalbolaget Verdane och Outnorths grundare.

"Outnorth är en stark och intressant verksamhet och som vi har stora förväntningar på. Med investeringen stärker vi vår position i bolaget genom att förenkla ägarstrukturen. Outdoor-segmentet tilltalar oss och är ett av våra strategiska fokusområden inom e-handel, säger Cato Broberg.

Egmont har tidigare investerat i Jollyroom, Bagaren och Kocken och ger ut  tidskrifter som Vagabond, King och Ica Kuriren.

Läs mer