E-handlaren vill hjälpa barn med funktionsnedsättningar att leka mer

Breakit - E-handlaren vill hjälpa barn med funktionsnedsättningar att leka mer
Anna Cardell, vd och grundare, visar runt besökare i Funkameras butik. Foto: Daniel Strandroth.
Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Funkamera har hittat en helt egen e-handelsnisch – nu plockar bolaget allt större marknadsandelar.

Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

“Goda affärer” är ett stekhett fenomen i techsektorn. Den klarast lysande stjärnan är kanske Klarna-grundaren Niklas Adalberths Norrsken, som både investerar i och huserar techbolag med sociala mål på sitt kontorshotell i Stockholm.

Den här veckan har vi i segmentet “Veckans Break?” hittat just ett bolag som platsar i den kategorin.

Funkamera är ett bolag som via sin e-handel säljer leksaker och hjälpmedel för barn med funktionsnedsättningar.

Anna Cardell, grundare av bolaget, kom på idén när hon själv fick en son med Downs syndrom.

“Vi började leta efter produkter till honom som kunde hjälpa honom att sitta och äta själv ordentligt. Vården ger en del medicinska lösningar men de var för det mesta stora och otympliga. Då tänkte jag ‘Det här kan inte vara möjligt 2010’”, säger hon.

Idéen om att själv ta tag i problemet låg sedan vilande till 2016, när hon tog med den till Nyföretagarcentrum i Lidköping.

Sedan dess har det rullat på och nu har bolaget gått från 50 till över 1000 produkter i sitt sortiment och även öppnat en fysisk butik i hemstaden. Anna Cardell utnämndes även till årets nyföretagare i Lidköping.

På sajten hittar man bland annat tuggleksaker, fidget spinners och särskilda tärningar för den som inte riktigt kan koncentrera sig utan att fippla med något.

“Det är mycket mjuka saker för vi har en del kastande i vår målgrupp”, säger Anna Cardell skämtsamt.

Under räkenskapsåret som går från mars i år till mars nästa år räkna bolaget med att omsätta 2 miljoner kronor. Hela marknaden i Sverige för det nuvarande sortimentet beräknar Anna Cardell till ungefär 100 miljoner kronor. På e-handelssidan står bolaget ohotat, de enda konkurrenterna är fysiska butiker runt om i landet.

“Jag vet att ett bolag drog sig ur en mässa för att vi skulle vara med och de tyckte att vi hade tagit så mycket marknadsandelar från dem. Jag tänker att när andra i branschen blir provocerade och går i försvarsställning är man rätt ute”, säger Anna Cardell.

Samtidigt vill hon inte lägga allt för stort fokus på snabb tillväxt.

“Det som driver oss är inte pengar eller storlek. Det som gör mig absolut gladast är mejl eller telefonsamtal från kunder som berättar att ett barn har lärt sig matte genom våra mattebrädor, eller att någon som bitit på tummen har slutat efter att den fått en av våra tuggleksaker”, säger hon.

Vad är ambitionen för nästa år?

“Nu ska vi få lite lugn i verksamheten. Vi har bytt webbplattform och flyttat två gånger under året och lagt mycket tid på rekryteringar. Vi har fått jobba en hel del kvällar och helger så nu vill vi kunna komma hem och släppa jobbet lite. Vi kommer också slipa ned produktportföljen lite och synas mer på mässor”, säger Anna Cardell.

Läs fler artiklar
LÄS MER