Heetch utmanar i Stockholm – inleder priskrig mot Uber

Breakit -  Heetch utmanar i Stockholm – inleder priskrig mot Uber
Teddy Pellerin, medgrundare av den franska taxiutmanaren Heetch. Foto: Pressbild samt Tomas Oneborg/SvD/TT.
Erik Wisterberg
Erik Wisterberg
Reporter

Heetchs förare riskerar att släpas till domstol. Nu lanserar Uber-utmanaren en riktig taxitjänst – med pressade priser.

Erik Wisterberg
Erik Wisterberg
Reporter

De flesta känner till Uber, taxitjänsten som är de etablerade svenska taxibolagens röda skynke. Men har du hört talas om Heetch?

Första gången vi på Breakit skrev om den franska Uber-utmanaren var i slutet av förra sommaren.

Då lanserade Heetch sin ”samåkningstjänst” i Stockholm. Den bygger, likt nedlagda Uber Pop, på att vanliga privatpersoner utan taxilegitimation ska kopplas ihop med kunder via en app.

Resorna erbjuds bara vissa tider, främst på helgkvällar.

För att segla förbi svensk lagstiftning ska förarna inte ta betalt i traditionell mening. Betalningen kallas istället för en donation, och enligt bolaget är betalningen frivillig. När Breakit provåkte med en av appens förare stod det dock klart att appen föreslår en summa, baserat på åkturens längd. 

Myndigheterna har kallat Heetchs verksamhet för olaglig taxitrafik.

Nu påbörjar Heetch en ny offensiv i Stockholm, som innebär att Uber får en mer direkt konkurrent.

Tjänsten "Heetch Pro" lanserades i dagarna. Existerande kunder fick nyligen information om tjänsten, som är mycket lik Ubers variant.

# Tjänsten är öppen dygnet runt

# Förarna har taxilegitimation och trafiktillstånd

# Priset ska hållas ”lägre än konkurrenterna”

Den sista punkten är värd att stanna vid.

För att locka kunder vill Heetch uppenbarligen konkurrera med pris. För att samtidigt kunna locka förare erbjuder bolaget en bättre intäktsfördelning än Uber.

”Precis som i samåkningstjänsten betalar förarna endast 15% av passagerarpriset till Heetch”, skriver bolaget i mejlet till sina kunder.

Uber tar som jämförelse omkring 25 procent av resans pris, enligt Breakits uppgifter. Hur mycket som till slut landar hos föraren beror såklart också på hur högt priset är mot kund. Hicham Larhnimi, Sverigechef på Heetch, lovar att det ska vara lågt. 

"Vi har positionerat oss mot unga sedan lanseringen av Heetch. Vi vill bli deras app nummer ett att resa med och detta gör vi genom att ha de lägsta priserna på marknaden", säger han till Breakit. 

Uber lanserade sin tjänst i Sverige redan 2013 och har därmed ett stort försprång. Bolaget tycks inte vilja gå med i ett priskrig mot Heetch. 

"Vi välkomnar konkurrens, men vår ambition är att vara det bästa alternativet", säger Bodil Sidén, kommunikationschef för Uber i Sverige.

DN avslöjade nyligen att flera Heetch-förare har stoppats av polis under hösten. En förare dömdes också nyligen till dagsböter i Stockholms tingsrätt för olaga taxiverksamhet. Fler åtal ska vara på väg enligt DN.

Därmed ser Heetchs tjänst med vanliga privatpersoner som förare ut att vara på väg åt samma håll som Uber Pop, vars förare drogs till domstol i stora skaror innan tjänsten skrotades.

Heetch tänker dock inte lägga ned den ursprungliga tjänsten.

"Vi informerar våra förare om att regelverket är förlegat samt att det utgör en risk. Vi vill att regeringen snarast lägger fram ett förslag på en ny taxi- och samåkningslag", säger Hicham Larhnimi.

Läs fler artiklar
LÄS MER