Sök

Bonnier Ventures går in i Hannah och Amandas Daisy Grace: "Kändes som att sitta i polisförhör"

Daisy Gracee-handel

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

Hannah Widell och Amanda Schulman får in friska pengar i deras satsning Daisy Grace – men investeringen från Bonnier Ventures kom inte utan vissa slitningar.
"Det kändes som att sitta i polisförhör" säger Hanna Widell till Resumé.

I våras kunde vi berätta att systrarna Hannah Widell och Amanda Schulman lämnade det operativa arbetet på Perfect Day Media för att fullt ut satsa på sin nya livsstilssatsning Daisy Grace. 

Tanken är att Daisy Grace ska stå på tre ben: En e-handelssajt,  en digital plattform med video och poddar, samt tre fysiska “livsstilssalonger” i Stockholm. 

Tidigare i höstas skrev vi om att de drog igång ett digitalt magasin och nu berättar de i tidningen Resumé att Bonnier Ventures satsar i bolaget. 

Bonnier Ventures hette tidigare Bonnier Growth Media men har bytt namn. 

Parterna har valt att inte kommentera vare sig emissionsbelopp eller värdering. Men uppgifter från bolagsverket som Breakit tagit fram indikerar att det rör sig om en kapitalrunda på 11 miljoner kronor till en värdering på 44 miljoner kronor, före investerat kapital. 

Men det var långt ifrån att bara håva in pengarna för poddrottningarna. Innan Bonnier Ventures bestämde sig för att lägga in pengar i företaget gjorde de en grundlig genomgång. 

"De vände på varenda sten, ibland kändes det som om vi var med i ett polisförhör" säger Hannah Widell.

Allt har inte gått som på räls för Daisy Grace, för Resumé berättar Hannah Widell att det inte var förrän i början av september som bolaget nådde break-even. Som helhet går Daisy Grace back i år och det är framförallt de personalintensiva skönhetssalongerna som har det tungt. 

"Vi har haft en del uppstartsproblem med Daisy Grace, det var bland annat 15 hårfrisörskor som slutade i januari."

Vad gäller kläddelen så hoppas de att omsättningen kommer att dubblas under nästa år och de är även hoppfulla om hudvårdsprodukterna som lanserades för en dryg månad sen.  Klädförsäljningen gör också så att omsättningen ökar från 34 miljoner kronor förra året till runt 40 miljoner för 2017. 

Ulrika Saxon på Bonnier Ventures tar plats i styrelsen på bolaget och hon tror på Hanna och Amandas affärsmodell.

"De har bevisat att de kan genomföra ett framgångsrikt företagsbygge och Daisy Grace har en spännande affärsmodell med innehållsdriven e-handel som vi tror på", säger hon till Resumé.

Läs mer