Sök

Datainsamlingsbolaget Nepa i samarbete med Ikea: "Betydande affär"

NepaMarknadsföring

Fredrik Östgren, vd på Nepa.

Direkt / Breakit

Direkt / Breakit

Ska hjälpa Ikea att utvärdera marknadsföringsinsatser.

Det "partnerskap" First North-listade Nepa har bildat med Ikea Sverige betyder konkret att möbeljätten köpt in Nepas plattform för utvärdering av marknadsföringsinsatser i ett avtal som spänner över flera år.

"De har beställt ett verktyg för att löpande utvärdera sina marknadsinvesteringar och effektivisera dem helt enkelt", beskriver Nepas vd Fredrik Östgren för Nyhetsbyrån Direkt.

I Nepas pressmeddelande på onsdagsmorgonen skriver bolaget att det ska tillhandahålla Ikea en lösning. Inget ordervärde eller liknade framgår.

"Av respekt för våra kunder kommenterar vi inte ordervärde, men det är en betydande affär och vi har skrivit ett långsiktigt avtal", säger Fredrik Östgren.

Det är Ikeas centrala organisation i den svenska verksamheten som lagt beställningen.

IKEA finns som bekant på flera andra marknader i världen. Hur internationell är er plattform?

"Den funkar över hela världen. Vi jobbar i över 50 länder löpande varje vecka", svarar Nepas vd.

Har detta nämnts i diskussionerna med Ikea Sverige?

"Det kan jag inte kommentera".

Nepa listades på First North våren 2016. Bolaget, som har ett marknadsvärde på drygt 600 miljoner kronor, redovisade en försäljning om 152 miljoner kronor för årets nio första månader, motsvarande en tillväxt på 17 procent. Rörelseresultatet låg på -21 miljoner kronor.

Läs mer