G loot vill ge alla gamers möjligheten att tjäna pengar på spel

Breakit - G loot vill ge alla gamers möjligheten att tjäna pengar på spel
T.v: Patrik Nybladh. T.h: teamet bakom G loot. Foto: Press.
Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Stockholmsbolaget har redan fått in 100 miljoner i kapital – nu vill man ta in lika mycket till.

Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

“Idag är det 400 proffsspelare som tar 99 procent av alla prispengar. Scenen är inte öppen för de andra”, säger Patrik Nybladh.

Den fördelningen vill han och hans kompanjoner på G loot ändra på. G loot är en plattform som låter vem som helst tävla om pengar i sina favoritspel. Varje spelare betalar en startavgift för att ställa upp i en turnering som G loot arrangerar.

Bolaget grundades så sent som i somras, redan nu har man fått in Counter Strike i plattformen och näst på tur är succéspelet Battlegrounds, där man redan har anordnat tävlingar. Plattformen för pc-spel lanserades för bara ett halvår sedan. Redan för fyra år sedan startade Patrik Nybladh och hans medgrundare en snarlik plattform, fast som riktat in sig på mobilspel istället, under namnet Gumbler. Nu ligger båda plattformarna under samma varumärke.

I år räknar Patrik Nybladh med en omsättning på ungefär 25 miljoner kronor totalt från båda plattformarna.

På pc-marknaden konkurrerar man bland annat med de svenska bolagen Battleriff och Challengermode.

Trots konkurrensen hävdar Patrik Nybladh att G loot har potential att omsätta över 1 miljard kronor redan om tre år.

“Vi har en extremt skalbar produkt. Vi är beroende av att spelen kopplas på plattformen men vi har fått väldigt bra respons. Räknar man bakåt på konverteringsgrad och marknadsföringskapacitet landar vi där. Då har vi till och med sänkt kalkylerna”, säger han.

Bolaget tjänar pengar genom att ta en serviceavgift för att arrangera tävlingarna. Sedan tar man även 10 procent av vinstbeloppet som spelarna drar in. Eftersom spelen alltid handlar om skicklighet regleras man inte av Lotteriinspektionen.

Hittills har bolaget fått in ungefär 100 miljoner kronor i riskkapital, från både idrottsprofiler och popstjärnor. Nu laddar man för en ny kapitalrunda på ytterligare 100 miljoner kronor, som ska vara klar innan årsskiftet.

“Det som krävs för oss nu är marknadsföring om möjligheten. Vi har flera års drift på kontot så det är inte det vi söker pengar till”, säger Patrik Nybladh.

Marknadsföringen för bolaget sker framförallt genom influencers – alltså profiler i sociala medier med stora följarskaror.

Samtidigt har bolaget dragit många tittare till sin egen kanal på streamingsajten Twitch.

“Vi har haft 50.000 tittar helt utan att marknadsföra oss när vi streamar våra tävlingar. Normalsvensken har nog inte riktigt förstått hur stort det här är”, säger Patrik Nybladh.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel