Sök

2017 var året då digitala annonser gick om tv-reklamen

Annonsering

Foto: Istockphoto.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

För första gången spenderade annonsörer mer pengar på digitala annonser än traditionell tv.

Totalt köptes det digitala annonser för 209 miljarder dollar globalt, skriver techsajten Recode. Det utgör 41 procent av marknaden 2017. Tv-branschen drog i jämförelse in 178 miljarder dollar motsvarande 35 procent av marknaden.

Siffrorna kommer från undersökningsföretaget Magna som ägs av mediebyrån IPG Mediabrands.

Och vi har bara sett början. 2020 kommer digitala annonser utgöra 50 procent av hela annonsmarknaden, spår Magna.

Av alla digitala annonspengar utanför Kina kommer 84 procent att gå till jättarna Google och Facebook i år. Det framgår av en prognos från mediebyrån Group M, som Financial Times refererar till.

Adam Smith som är chef vid Group M tror att it-jättarna kommer att fortsätta tugga i sig större bitar av annonskakan.

“Nyhetsmedier fångar bara upp ett fragment av summorna som spenderas. Enbart konkurrens kan lösa problemet och den konkurrensen kommer troligen att komma från Amazon”, säger han till Financial Times.

Amazon har en stor mängd data, och många kunder använder det som sökmotor för att hitta information om speciella produkter. E-handelsjätten kommer att generera 2 miljarder dollar i digitala annonsintäkter i år, enligt undersökningsföretaget eMarketer.

Läs mer