Splay plockar in tungviktare – ska driva hemliga byrån

Breakit - Splay plockar in tungviktare – ska driva hemliga byrån
John Hermansson och Lovisa Wachtmeister har nyss rekryterats till Splays nya satsning. Foto: press.
Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Youtube-nätverket rekryterar från Ingager och Procter & Gamble.

Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Splay är ett av Sveriges två stora så kallade Youtube-nätverk. Kortfattat har bolaget samlat en rad populära youtubers under ett tak och hjälper dem att kapitalisera på sin följarbas.

Nyligen har bolaget tagit fram en ny gren av verksamheten, i form av en särskild innehållsbyrå. Tanken är att hjälpa varumärken att stärka sina egna innehållskanaler i sociala medier.

Nu har bolaget rekryterat två nya personer för att vara med och driva satsningen. De två är Lovisa Wachtmeister och John Hermansson.

Lovisa Wachtmeister är tidigare operativ chef på Ingager, som jobbar med optimering av Facebook-marknadsföring. John Hermansson kommer närmast från Procter & Gamble-koncernen där han jobbade med varumärken som Braun, Oral-B och Gillette.

“För varumärken som på riktigt vill nå ut med sina budskap är det idag avgörande att gå från ‘push’ till ‘pull’ och skapa innehåll som målgruppen vill titta på. Traditionellt sett så har Facebook bestått av push-annonsering men nu när plattformen satsar stort på online video känns det som ett naturligt steg att gå över till Splay”, säger Lovisa Wachtmeister, i ett pressmeddelande.

Glöm inte heller att lyssna på Breakits podcast, där Stefan Lundell och Erik Wisterberg nyligen grottade ned sig rejält i Youtube-nätverkens värld.

Läs fler artiklar
Läs nästa artikel