Webgallerian genomför nyemission – ska erövra den nordiska marknaden

Breakit - Webgallerian genomför nyemission – ska erövra den nordiska marknaden
Ingemar Gleissman, vd på Webbgallerian. Foto: Press
Towe Boström
Towe Boström
Reporter

E-handelsplattformen Webgallerian växlar upp och ska ta in tio miljoner kronor i en nyemission.
"Vi är redo för en snabb nordisk expansion", säger grundaren Ingemar Gleissman.

Towe Boström
Towe Boström
Reporter

Webgallerian, som samlar e-handelsbutiker på sin plattform, genomför en nyemission på tio miljoner kronor.

I dag är runt 140 små- och medelstora e-handlare anslutna till tjänsten. Konceptet går ut på att butikerna får ett eget ”skyltfönster" på plattformen där de kan marknadsföra sitt varumärke. För det tar Webgallerian en del av intäkterna och bistår även med marknadsföring.

Nu har plattformen vidareutvecklats mot internationell expansion med fokus mot den nordiska marknaden. 

"För att förstärka marknadsföringen, organisationen och fortsatt marknadsföring behöver vi också förstärka kassan", säger vd:n Ingemar Gleissman som grundade Webgallerian under 2012.

Priset i nyemissionen ligger på 9,25 kronor per aktie vilket motsvarar en bolagsvärdering på runt 60 miljoner kronor.

Målet för bolaget är att notera aktien på en större lista innan 2020. 

"De man tänker på i första hand som självklara är Aktietorget eller NGM, men det kommer tas ett beslut på det under resans gång", säger Ingemar Gleissman. 

Webgallerian omsatte cirka 760.00 kronor under räkenskapsåret som avslutades i juni 2016. Ingemar Gleissman vill inte avslöja siffror för 2017 eller ge prognoser.

"Vi har enbart fokuserat på utveckling och satsat enormt mycket på den nya versionen. Vi har inte fokuserat på sälj mot konsument, det kommer nu", säger Ingemar Gleissman. 

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel