Sök

Daniel Weilar lämnar vd-stolen på brorsans mediebolag

Nyheter24

Douglas Roos och Daniel Weilar. Foto: Pressbild.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Daniel Weilar slutar som vd för Nyheter 24-gruppen. Nu sågar han mediernas beroende av annonsintäkter.

Entreprenören Douglas Roos cashade in rejält när han sålde sin del av spelbolaget Ladbrokes för att istället börja jobba med ett hemligt medieprojekt.

I branschen snackades det om en sajt som skulle slå mot kvällstidningarna på nätet. Tillsammans med den forne mediebyråbossen Patrik Sandberg startade Douglas Roos Nyheter 24 mitt under upptakten till den globala finanskrisen hösten 2008.

Nyheter 24-gruppen, som förutom nyhetssajten består av bland annat blogg.se, Fragbite och Modette, har haft fin tillväxt. Omsättningen landade i fjol på 300 miljoner kronor. Men resultatet ligger nära noll, vilket bland annat beror på att flaggskeppet Nyheter 24 dras med förluster.

Nu sker flera förändringar inom bolaget.

Daniel Weilar, vd för Nyheter 24-gruppen och bror till grundaren Douglas Roos, lämnar sitt jobb efter åtta år på bolaget, varav fem som vd.

I ett skriftligt meddelande till Breakit säger Daniel Weilar att han är stolt över att ha varit med om att ta Nyheter 24-gruppen från 3 till 300 miljoner.

”Det har tagit fullt fokus och kraft för att åstadkomma detta av alla inblandade inklusive mig. Det har samtidigt inneburit att många andra delar av mig har fått för lite plats och jag ser fram emot att släppa fram dessa nu”, skriver Daniel Weilar.

Han stannar på posten till dess att en efterträdare är rekryterad. Dessutom kommer Daniel Weilar att ta plats i bolagets styrelse.

Exakt vad han ska arbeta med i framtiden är något oklart. Daniel Weilar säger själv att han vill hjälpa företag att växa sin digitala affär.

”Allt kommer att ha en digital bas, men marknadsförare har massor att lära sig av publicister och publicister har massor att lära sig av e-handlare och e-handlare behöver förbereda sig på den orkan som kommer att blåsa över dem när Amazon går in i Sverige. Inom det gränssnittet vill jag verka”, säger Daniel Weilar.

Han levererar även en känga till mediebranschen, som kollektivt fram tills ganska nyligen har byggt sina digitala affärer på att ge bort innehållet gratis.

”Som det har varit fram till nu, så skall konsumenten få en gratis upplevelse som annonsörer finansierar, vilket över tid betyder att publicisten behöver se till så att annonsören är nöjd och konsumenten hamnar i andra hand. Klart att publicister inte orkar stå emot dåliga idéer då”, säger Daniel Weilar och fortsätter:

”En interstitial (en annons som tar över skärmen, reds anm,) är oftast en bra idé för annonsören då den verkligen syns, för en konsument känns den väl ändå sådär? Tiden är mogen nu för att minska beroendet av annonsmarknaden och fokusera på att göra sina läsare nöjda istället”.

I samband med vd-bytet väljer även en av företagets stora ägare att sälja sin andel.

Läs mer