Sök

H&M-ordföranden: "Jag ser inte den hotbild som målas upp"

H&MAmazon

Stefan Persson, styrelseordförande H&M. Foto: TT

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Stefan Persson ser bara möjligheter med e-handeln – och tonar ned hotet från Amazon.

Klädjätten H&M har under en längre tid varit satt under press – inte minst på aktiemarknaden. Investerarna har främst oroat sig för att klädkedjan ska ha hamnat på efterkälken i sin e-handelsaffär. I skottgluggen har särskilt vdn Karl-Johan Persson hamnat men nu får han kraftfullt stöd av pappa, tillika styrelseordföranden i H&M, Stefan Persson.

I en lång intervju med Dagens Industri, som publiceras sent på onsdagskvällen, hävdar Stefan Persson att det finns en missuppfattning att H&M ligger efter digitalt.

“Vi är mer förberedda att klara av den nya digitaliserade världen än jag tror att vi har förklarat för aktiemarknaden. Jag ser inte den hotbild som målas upp – jag ser stora möjligheter”, säger han till DI och avslöjar samtidigt att klädkedjan investerat “många miljarder under flera år” för att utveckla en egen digital plattform som bland annat ska stödja e-handeln.

Familjen Persson med överhuvudet Stefan Persson i spetsen har inte heller tvekat att backa upp sin tro på bolaget ekonomiskt. Bara det senaste två åren har Persson-klanen shoppat aktier i H&M för över 10 miljarder kronor.

H&M-chefen Karl-Johan Persson har under samma period gjort flera uppmärksammade investeringar i svenska techbolag – investeringar som också gjort att han kritiserats för att lägga sitt fokus på annat än vd-jobbet. Men den kritiken avfärdar Stefan Persson med kraft i DI-intervjun:

“Han är inte 110 procent utan 150 procent engagerad i H&M. De här investeringarna som det skrivs om är totalt passiva investeringar. Det tar ingen tid från H&M”, slår han fast.

Breakit har tidigare kunnat avslöja att den amerikanska nätjätten Amazon är på väg in i Sverige. I intervjun resonerar Stefan Persson om de möjligheter och utmaningar som ett sådant inträde skulle innebära för H&M:

“Om Amazon kommer till Sverige, som står för cirka 4 procent av vår omsättning, är det inte ett relevant hot mot H&M totalt sett. Amazon kommer säkert glufsa i sig mer och mer, men det ger också möjligheter för oss. I dag kan man främst köpa våra egna varumärken via oss men det är inte omöjligt att vi kommer att finnas på fler externa marknadsplatser framöver”.

Läs mer