Sök

Borde du köpa aktier i Mag Interactive?

Mag InteractiveRuzzlebörsnotering

Olle Aronsson

Olle Aronsson

Medgrundare

Mobilspel – det borde ju vara en klockren investering, tänker säkert en och annan techsugen placerare. Mitt svar är "nja". Låt oss gå igenom för och emot.

Daniel Hasselberg och hans kollegor på Mag Interactive har byggt upp ett av Sveriges största mobilspelsbolag på bara sju år. Nu ska företaget, som ligger bakom ordspelen Wordbrain och Ruzzle, listas på Stockholmsbörsen. Den som vill ha fler sifferdetaljer kan kika här.

En inte alltför vild gissning är att de som nu köper in sig i företaget ser framför sig att Mag Interactive ska göra en liknande resa som branschkollegerna THQ och Paradox. De två bolagen har mer än dubblats i värde sedan börsdebuten.

Blir Mag Interactive, som får intäkter från annonser och bonusköp inuti apparna, en liknande succé?

Eller blir det som med Candy Crush-skaparen King som föll rejält på börsen efter noteringen och sedan aldrig återhämtade sig?

Bedöm själv, här är tre plus och tre minus om bolaget som jag hittat i säljpresentationen som Mag Interactive har publicerat inför noteringen.

Daniel Hasselberg är vd och medgrundare på Mag Interactive.

+ Mag köper spel från andra

Att bygga ett hitspel är jättesvårt. Att köpa ett som redan är en hit är enklare – men dyrt.

Allra enklast är att låta andra bygga spelen och själv ta betalt för att distribuera och marknadsföra dem. Mag Interactives ledning har förstått det, och har därför som en del av sin strategi att köpa spelrättigheter från mindre studios. Det tror jag är smart, eftersom risken är lägre. Om man tror på den strategin så tror man på Mags framtid.

+ Erfaren ledning

Min bild av Mag Interactive är att vd:n Daniel Hasselberg och hans team hör till Sveriges absolut skickligaste spelmakare, och att deras erfarenhet av att driva företag ger dem en rad klara fördelar jämfört med nya uppstickare inom mobilspel.

Det här handlar trots allt om ett team som byggt ett bolag från ingenting till en kvarts miljard i omsättning på sju år.

+ Quizkampen

Det var sannerligen inte gratis för Mag att köpa FEO Media, det svenska spelföretaget bakom Quizkampen. Kalaset gick på 122 miljoner kronor.

Men det var förmodligen om inte nödvändigt så åtminstone väldigt viktigt inför börsnoteringen. Quizkampen är en rättighet som går att kommersialisera väldigt brett – med företagsversion, tv-show i Tyskland, brädspel, utbildningsappar och en Indien-satsning.

Att bredda sig var viktigt för Mag, vilket framgår av mina minuspunkter nedan.

Quizkampen-grundarna lämnar företaget efter att de sålt sitt spel till Mag Interactive.

– Mag krymper

Om man rensar bort omsättningen från Quizkampen, som köptes för bara en månad sedan, så minskade Mag Interactives försäljning med 4 miljoner under det räkenskapsår som slutade i augusti 2017.

Man kan alltså med fog ifrågasätta om Mag ens är ett tillväxtbolag längre.

Försäljningen blev under året 260 miljoner kronor. Vinsten på sista raden krympte också, från 29,3 miljoner till 0,6 miljoner kronor.

– Dyr marknadsföring

Man kanske kan tro att det är höga löner till spelprogrammerare som kostar mest för Mag. Men de största kostnaderna är i stället för sälj och marknadsföring.

Säljkostnaderna är till största delen så kallade plattformsavgifter som Mag Interactive måste betala – 30 procent av intäkterna går direkt till appbutik-ägarna Apple och Google.

Vad gäller marknadsföring så är siffrorna lite mer överraskande, åtminstone för mig.

Mag Interactive köpte under senaste räkenskapsåret marknadsföring för sina spel för 111 miljoner kronor, motsvarande 43 procent av försäljningen.

För bara två år sedan var det 20 procent av försäljningen, så det står tämligen klart att det blir allt dyrare för bolaget att skaffa nya spelare.

– Tuff konkurrens

När Mag Interactive slog igenom med ordspelet Ruzzle var mobilspel fortfarande relativt nytt. Idag är det en jättemarknad globalt där Mag konkurrerar med utgivare i Europa, USA och Asien om relativt illojala spelares uppmärksamhet och plånböcker. Marknaden växer – men antalet konkurrenter gör det också.

På den mobila annonsmarknaden konkurrerar företaget indirekt med Google och Facebook, vilket får anses vara tuffa motståndare.

Mag Interactive börjar handlas på Stockholmsbörsens mindre handelplats Nasdaq First North den 8 december.

Läs mer