Sök

Ikea växer på nätet – här är möbelgigantens nya strategi

Ikea

Jesper Brodin, vd på Ikea, sätter ihop ett av bolagets skåp. Foto: Johan Nilsson/TT

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Ikea har en ny plan för att locka konsumenter.

Ikea är världens största möbelvaruhus. Förra året sålde bolaget möbler för över 370 miljarder kronor.

Tanken har alltid varit enkel. Billiga möbler, i platta paket, i stora varuhus.

Men nu blir det andra bullar.

Till Financial Times berättar bolagets vd Jesper Brodin att man lägger om butikernas utformning. Ikea ska bland annat börja satsa på innerstan för att locka nya kunder.

“Vi testar nya format. Vi har tagit oss in i delar av stadskärnan men vi finns för det mesta utanför så möjligheterna finns där”, säger han.

Exakt hur de mer centralt belägna butikerna blir återstår att se. Bolaget har tidigare experimenterat med upphämtningsställen i stadskärnan och även mindre varuhus i mindre städer. I Madrid har man exempelvis lanserat en sovrumsbutik.

Dessutom har bolaget nyligen flaggat för att man kan börja sälja sina möbler via tredjepartssajter i stil med Amazon.

Att bolaget storsatsar är kanske inte så konstigt heller. Enligt Financial Times minskade Ikeas vinst med ungefär 15 miljarder kronor förra året. Det berodde enligt bolaget på en omorganisering, men även stora satsningar på e-handel och nya fysiska butiker kostar.

Just e-handeln har länge varit ett problem för Ikea. I takt med att allt fler handlar varor på internet har varuhusjätten Ikea hamnat på efterkälken. I Dagens industri framgår det dock att Ikeas digitala försäljning ökat med 28 procent, och nu utgör en femtedel av försäljningen.

“Vi ska vara ännu mer entreprenöriella framåt och testa nya saker hela tiden”, skriver Jesper Brodin i ett mejl till Di.

Läs mer