Så ska Youtubes nya musiktjänst skilja sig från konkurrenterna

Breakit - Så ska Youtubes nya musiktjänst skilja sig från konkurrenterna
Photo by Laura Morton/Global Assignment by Getty Images for Fortune)
Jon Mauno Pettersson
Jon Mauno Pettersson
Nyhetschef

Apple Music, Tidal, Spotify – och snart Youtube Music Key. Nu avslöjar videoplattformens vd Susan Wojcicki detaljer om plattformens nya musiktjänst.

Jon Mauno Pettersson
Jon Mauno Pettersson
Nyhetschef

Att Youtube planerar en ny musiktjänst som kommer att heta Music Key är ingen hemlighet. Men exakt hur tjänsten ska vara utformad, och hur den kommer skilja sig från de konkurrerande aktörerna, har varit hemligt.

Nu avslöjar dock Youtubes vd Susan Wojcicki detaljer om den nya tjänsten, som har beta-testats sedan november i fjol.

”Vi lanserade den för en grupp användare som lyssnar på väldigt mycket musik. De har gett oss mycket feedback och vi har tagit emot deras respons och gjort förändringar utifrån den. Vi planerar att lansera senare i år”, säger hon enligt Billboard.

Enligt Susan Wojcicki kommer Youtube Music Key framför allt skilja sig från konkurrenterna via sitt enorma musikvideobibliotek. 

”Den är annorlunda eftersom vi har musikvideos, vilket gör det möjligt att se sin favoritartist framför en sång och vad de föreställde sig när de skapade låten. Det är väldigt magiskt att ha den möjligheten…  Men för att hjälpa till med det har vi även klippen som är skapade av användare", säger hon.

I övrigt kommer tjänsten ha funktioner som påminner om konkurrenterna, som möjlighet att skapa spellistor, lyssna offline och radiofunktioner. 

Läs fler artiklar
Läs nästa artikel