Sök

Axfood-chefen: "Vi vet inte hur marknaden utvecklar sig – men vi vill vara där"

Axfood

Klas Balkow Foto: TT

Direkt / Breakit

Direkt / Breakit

Axfood fortsätter att satsa på digital matförsäljning.
"Vi ska vara en betydande aktör även online", säger Klas Balkow.

Axfood, med aktörer som Hemköp och Willys i koncernen, satsar stenhårt på sitt digitala erbjudande. Bolaget har det senaste året köpt upp både matsajten Mat.se och matkassebolaget Middagsfrid.

Igår kunde vi berätta att Hemköp skrotar sin egen matkasse och ersätter den med Middagsfrid.

Att online-segmentet är en viktig pusselbit för Axfood framöver råder det ingen tvekan om. Klas Balkow, vd på Axfood, konstaterar att omnistrategin, där olika butikskoncept och olika onlinekoncept erbjuds, utgör en viktig del i tillväxtpotentialen framöver. Exakt hur starkt onlinehandeln kommer att växa vill Klas Balkow emellertid inte prognostisera.

"Vi är tydliga med att vi tror på en omnikanalutveckling. Online kommer att växa, men i vilken takt eller hur mycket den kommer att utgöra av marknaden vet vi inte. Vi tror att den kommer att utvecklas i olika takt på olika områden", säger Klas Balkow, som varit vd för Axfood i omkring nio månader, i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt i samband med kapitalmarknadsdagen på tisdagen.

Vad gäller online skiljer sig mat från andra kategorier av produkter inom näthandeln, menar han. Dels är det en lågmarginalbransch och den kräver också ett mottagande av varorna av konsumenten.

"Vi pratar om den sista biten av transporten, vilket kräver tre olika temperaturzoner i alla bilar. Transporterna är ett område där vi behöver bygga volym och få ut skalfördelar över tid", säger han.

För närvarande erbjuder Axfood onlinehandel hos Willys, Hemköp, Middagsfrid och Mat.se.

"Vi ser en stor förändring i handelsmönster i dag, med olika förutsättningar. Vi vet inte exakt hur den här marknaden kommer att utveckla sig, men vi vill vara med här. Sitter vi med 20 procent av totalmarknaden inom dagligvaruhandeln i dag ska vi vara en betydande aktör även på online", säger han.

Online är för närvarande inte en lönsam kanal och Klas Balkow avböjer att förutspå när online kan nå positiva marginaler.

"Vi måste få upp volymerna, sedan handlar det om att effektivisera den sista biten på transporten och hur vi plockar varorna", säger han.

Vad gäller expansionsbiten i tillväxtstrategin ligger ambitionen kvar på att etablera 5-10 nya butiker per år generellt. På förvärvsfronten, där aktiviteten det senaste året varit klart högre än på länge, flaggar Klas Balkow för ett något lugnare tempo den närmaste tiden.

"Förvärv är inte uteslutet på något sätt, men vi är ganska tydliga med att vi har att göra just nu med de stora grepp vi har gjort", säger han.

Läs mer