Dr. Sannas fick in miljoner från gräsrötterna – nu ska hon notera sin hälsostartup

Breakit - Dr. Sannas fick in miljoner från gräsrötterna – nu ska hon notera sin hälsostartup
Sanna Ehdin, grundare av Dr Sannas. Foto: Kate Gabor.
Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Hälsogurun Sanna Ehdin laddar för en notering på aktiehandelsplatsen NGM.

Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Dr. Sannas är ett bolag som tillverkar och säljer sina egna hälsopreparat och hudvårdsprodukter. Direkt via sin sajt säljer bolaget ekologiska kosttillskott, hälsopaket och krämer för både händer och fötter.

Hjärnan bakom bolaget är Dr. Sanna Ehdin själv. Hon är doktor i immunologi och har skrivit böcker och föreläst om hälsa i över 20 år.

Resan fram till Dr. Sannas började med att hon ifrågasatte sin forskarkarriär.

“Vi forskade bara på sjukdomar, men jag vill informera om det friska istället och berättat för folk hur de ska göra för att må bra”, säger hon.

Sedan ett par år tillbaka har hon tänkt ännu ett steg längre. Nu vill hon inte bara berätta för folk hur de ska leva hälsosamt utan även sälja produkterna som hjälper dem.

Tillsammans med sin styvson Daniel Ehdin, som är vd på Dr Sannas, drog hon i somras igång en finansieringskampanj på crowdfundingsajten Fundedbyme. Totalt fick bolaget in 3 miljoner kronor från 332 investerare och värderades till 20 miljoner kronor.

Nu har bolaget fått blodad tand och ställer in siktet på aktiehandelsplatsen NGM Nordic MTF.

“Det känns jättekul. Jag har länge haft en dröm om att ta svensk hälsa till världen. Med både det här och crowdfundingen får vi en möjlighet att låta engagerade och intresserade kunder bli delägare”, säger Sanna Ehdin.

Vid noteringen, som ska genomföras i januari nästa år, planerar bolaget att ta in nya 3 miljoner kronor till en värdering på 26 miljoner kronor.

Bolagets nuvarande produkter lanserades i somras och hur det gått hittills är fortfarande oklart.

“Vi har ökat väldigt fort på kort tid, framförallt efter crowdfundingen. Noteringen är det nästa naturliga steget för att förverkliga våra fantastiska planer på produkt- och marknadssidan”, säger Sanna Ehdin.

Med bara två år av försäljning och en handfull anställda kan man samtidigt fråga sig om bolaget verkligen har den stabilitet som krävs för att verka i en noterad miljö. Det menar dock Sanna Ehdin att man är.

“Absolut! Vi har anställt en ekonom som har ordning på alla siffror. Vi är tidiga och snabba men det är så att antingen växer man snabbt eller så lyckas man inte. Varför ska vi tveka om vi tror på det vi gör?”, säger hon.

Sanna Ehdin är, som nämnt, själv doktor i immunologi. Ändå har en av hennes tidigare produkter – innan hon lanserade Dr Sannas – stött på kritik från bland annat den kände skeptikern och barnläkaren Mats Reimer, i flera blogginlägg på Dagens medicin.

“Det där handlar om att vi inte kunde kalla en solkräm för ett solskydd enligt det regelverk som finns. Vi arbetar inte med att behandla sjukdom utan vi balanserar endast normala processer i huden”, säger Sanna Ehdin.

“Den enda krämen vi påstår motverkar torr hud är vår multikräm och den är registrerad och godkänd i EU enligt läkemedelsverkets regler”, säger Sanna Edhin.

År 2000 fick Sanna Ehdin även utmärkelsen “Årets förvillare” av skeptikerföreningen Vetenskap och Folkbildning för sin tidigare verksamhet som föreläsare. Utmärkelsen delas ut till en framstående person som i föreningens mening har vilselett allmänheten genom att förvränga fakta.

Sanna Ehdins bild är att Vetenskap och Folkbilding i flera år fört en förtalskampanj mot henne.

Läs fler artiklar
LÄS MER