Skandinavisk expansion står högt på menyn för indiska Zomato

Breakit - Skandinavisk expansion står högt på menyn för indiska Zomato
Foto: Fredrik Sandberg/TT.
Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

Se upp, Eniro, Bookatable och Yelp – den indiska restaurang-appen Zomato är på väg till Sverige. Bolaget värderas nu till en miljard dollar.

Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

Med hjälp av Zomatos app kan du få information om restauranger, kaféer och nattliv i Indien och 21 andra länder. I slutet av 2016 är ambitionen att ta sig in i 18 nya länder och Skandinavien är en av de regioner som ledningen vill satsa på.

“Just nu är det stora fokuset att lansera i flera europeiska länder samt några i Sydostasien”, bekräftar Deepinder Goyal, medgrundare och vd för Zomato, enligt Financial Times. 

Han lyfter fram Skandinavien, Spanien, Belgien, Nederländerna, Malaysia och Vietnam som de mest prioriterade marknaderna."

Det New Delhi-baserade Zomato tillhör en ny generation av startups från Indiens växande e-handelssektor. I november tog företaget in 60 miljoner dollar genom fundraising. Bara fem månader senare var det dags för en ny serie F-runda som slutade på 50 miljoner dollar till en värdering på 1 miljard dollar, eller 8,5 miljarder kronor. För att finansiera expansionen västerut kommer Zomato att inleda ytterligare en kapitalanskaffningsrunda inom “två till tre månader”.

En vecka efter det bekräftade Zomato att de köpt upp Nextable som levererar tjänster inom restaurangbokningar. Genom förvärvet bedöms restaurang-tjänsten kunna bli en konkurrent till bland andra sociala sök- och recensionssajten Yelp och restaurangbokingstjänsterna Opentable och Bookatable. För svensk del skulle det även kunna bli ett hot mot Eniro och Hitta som folk också använder för att hitta restauranger och kaféer.

Det senaste året har bolaget tjänat 136 miljoner kronor i intäkter genom att sälja annonser på sajten, vilket inkluderar recensioner, foton och inscannade menyer från lokala team som har besökt de listade restaurangerna.

Deepinder Goyal säger att målet är att tredubbla intäkterna både det här året och nästa. Han hoppas kunna tjäna rejält med pengar på en ny hemleverans-tjänst som lanserades förra månaden och planerar även att koppla samman kunder och restauranger genom att installera terminaler i upp till 10.000 restauranger världen över under nästa år.

“Vi har över 1 miljon restauranger listade nu. Men det finns ytterligare 4 miljoner restauranger i världen och vi ser ingen anledning till varför inte alla av dem skulle börja använda vår tjänst”, säger Goyal.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel