Maxa affärsresan – och passa på att ha roligt

Breakit - Maxa affärsresan – och passa på att ha roligt

Foto: Nick Karvounis/Unsplash/Choice Hotel

Får du ut allt av affärsresan, eller blir det mest en massa transporter och administration? Genom att planera och digitalisera går det att få mer tid till viktiga − och roliga! − saker. Här ger Comfort Hotels kedjedirektör Anna Spjuth sina bästa tips.

Life-hacks-tipsen vinner mark i våra sociala medieflöden. Böcker om lean-processer och korta arbetsveckor både hissas och dissas. Många kämpar med att jobba smartare och leva effektivare. Inte minst när man är på resande fot, då tid och pengar är insatsen.

Anna Spjuth är en riktig hotellveteran, och i rollen som kedjedirektör för Choice-gruppens hotellkedja Comfort Hotel är hon en mycket flitig affärsresenär. Här ger hon sina egna tips på hur affärsresan kan göras lite smartare.

1. Respektera din egen tid

Hur ofta har det inte hänt: någon har bokat ett hotellrum som är billigt – men som ligger på andra sidan stan? Då försvinner snabbt de insparade pengarna i taxiresor och tidsförluster. Anna Spjuth menar att nyckeln till effektivitet är att fokusera på hotellets läge, och Comfort har som uttalad strategi att etablera sig på flygplatser eller mitt i citykärnorna.

”Om du kommer med tåget, flygtåget eller bussen, kan du befinna dig i lobbyn inom ett par minuter – vilket är riktigt tidseffektivt. Jag älskar att lobbyjobba, med bruset, människorna och den inspirerande miljön. Det är också väldigt lätt att ta möten, både fysiska och virtuella. Jag hamnar mitt i en produktivitetsbubbla kan man säga.”

2. Använd reseappar och få kvitton på mailen

Reseappar är förstås en no-brainer i dagens digitala verklighet. Allt fler bokar hotell, flyg & tåg via appar i telefonen. Men för att ta det ett effektivitetssteg längre är det smart att komplettera med lokala appar för taxi, buss eller lånecyklar.

”Planera i förväg så att du inte behöver stå där på perrongen i en ny stad och krångla. Jag har till exempel en app för flygtåget i Oslo och en annan för flygbussen när jag är här. Bokföringsappar där man fotar kvittot och gör reseräkningen direkt i appen är också väldigt bra. Jag försöker generellt ta alla kvitton på mailen.”  

3. Våga vara lojal

Alla flygbolag och hotellkedjor vill naturligtvis ha dig som återkommande kund, det är därför vi har lojalitetsprogram, poängsystem och särskilda kunderbjudanden. Men det finns också en viktig poäng för dig som gäst, menar Anna Spjuth.

”Våga vara lojal. Då är det lättare för hotellet och kedjan att lära sig dina önskemål. Frekvensen gör att både systemen och människorna lär sig vad du behöver och önskar. Vi ser tydligt att igenkänning och personligt bemötande är väldigt viktigt hos våra gäster. Håll också koll på lojalitetsprogrammet – där kan det finnas riktigt bra rabatter, direkt eller via poäng. Det ger lägre pris och smidigare bokning, särskilt om du bokar på hotellets egen sajt eller app.”

4. Cykla!!

Cykeln är hetare än någonsin, och den elektriska varianten vill inte vara sämre. Innan det bestämdes från HUI att elcykeln blir årets julklapp 2017, har Stockholms stad meddelat att man kommer att köpa in 5 000 elcyklar som ska ersätta de gamla hyrcyklarna i staden. Ett viktigt steg i hållbarhetsarbetet och en tydlig signal att man vill minska bilberoendet.

”Att cykla är ett utmärkt sätt ta sig runt i en ny stad”, säger Anna Spjuth. ”Jag kan enkelt ta mig från stationen och vidare dit jag ska, samtidigt som jag får motion och lär känna destinationen lite bättre. Dessutom är det betydligt roligare än att trängas på en tunnelbana.”

5. Använd Facebook för resetips

Försök ge en tjock reseguidebok till någon och du får en tom blick tillbaka. Sociala medier har i princip pulvriserat behovet av tryckta tegelstenar på resan. Av vänner och bekanta får vi inte bara tips på restauranger och hotell, utan även på smarta sätt att ta sig runt, vilka taxibolag man bör undvika och hur man dricksar.

”Jag gillar särskilt den nya funktionen i Facebook, ’looking for recommendations’. Samla in allt och spara! Det är underbart när folk engagerar sig för att tipsa om roliga saker. Jag skulle älska om Facebook blev lite mer crowdsourcing av information, och lite mindre skrytposter.”  

Läs mer: Äntligen! Chattbot ersätter telefonlur på hotellrummet

Detta är en sponsrad artikel från Comfort Hotel, en hotellkedja med drygt 30 hotell i Norden & Baltikum. Comfort Hotel hittar du alltid i city men finns också på Bergen Airport och Gardemoen i Oslo. Hösten 2018 öppnas ett sprillans nytt hotell i Kista och under 2020 får Arlanda och Kastrup varsitt Comfort Hotel. Som företag kan du signa avtal som gäller för vistelser på hela Nordic Choice Hotels – klicka här för mer information.

Sponsrade inlägg är en del av Breakits annonserbjudande. Inläggen skrivs inte av Breakits reportrar utan av vår kommersiella avdelning. Om du har frågor kring sponsrade inlägg, hör av dig till sales@breakit.se.

Läs fler artiklar
LÄS MER