Sök

Ola Ahlvarssons doldisbolag Sellbranch köps upp av Swisscom

Sellbranch

Fredrik Sellgren och Ola Ahlvarsson.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Sellbranch, Twitters svenska säljpartner, köps upp av den schweiziska teleoperatören Swisscom.
"Kul att kunna göra en exit som sätter punkt för vår del av resan", säger medgrundaren Ola Ahlvarsson.

Annonssäljbolaget Sellbranch, Twitter och Yahoos svenska säljpartner, köps upp av den schweiziska teleoperatören Swisscom.

Sellbranch grundades 2009 av entreprenören Ola Ahlvarsson och Fredrik Sellgren, som nu säljer hela sitt innehav. Scwisscom äger sedan tidigare 50,1 procent av Sellbranch. 

Swisscom har tidigare investerat i den svenska wifi-appen Instabridge, som gör det möjligt för människor att dela med sig av wifi till varandra och surfa gratis.

Ola Ahlvarsson, som säljer sin andel genom bolaget Keynote, står bland annat bakom konferensdelen Sime, konsultbolaget Result och innovationshuset Epicenter. Han har tidigare bland annat investerat i Starstable. 

Ola Ahlvarsson säger att det känns roligt att Sellbranch nu hamnar i ett sammanhang där teknologi, kompetens och muskler hos en större grupp stärker erbjudandet.

"För mig och de aktieägare som varit med och stöttat bolaget från start är det samtidigt kul att kunna göra en exit som sätter punkt för vår del av resan", säger Ola Ahlvarsson.

Sellbranch samarbetar med runt 80 publicister och hjälper deras sajter att skapa intäkter genom programmatiska annonsköp, det vill säga automatisk matchning mellan annonsörer och publicister. För det tar företaget en viss procent av de sålda annonserna. 

Det andra benet utgörs av de annonsörer som köper annonsplatser på de plattformar som är anslutna till Sellbranch. Här utgörs de största kunderna av Twitter och Yahoo.

Under förra året omsatte Sellbranch 78 miljoner kronor med en förlust på 3,5 miljoner kronor.

"Vi har fortsatt investera i att bygga upp partnerskap och teknologin i Norden", förklarar vd:n Fredrik Sellgren.

Han vill inte uppge någon prislapp på affären.

"Det är något form av marknadspris på ett sådant här bolag", säger Fredrik Sellgren.

"När Swisscom gick in för tre år sedan fanns det en uttalad dialog om att man var intresserad av att köpa bolaget."

Enligt vd:n har Sellbranch ökat omsättning något i år och kommer att vända till vinst.

Fredrik Sellgren stannar kvar som vd medan Ola Ahlvarsson lämnar rollen som styrelseledamot. Han kommer fortsättningsvis att agera rådgivare åt de nya ägarna. Sellbranch verksamhet fortsätter som innan, med runt 20 anställda.

"Det handlar om mer resurser och produkter, inte att vi minskar antalet anställda, snarare tvärtom. Det är positivt på alla sätt", säger Fredrik Sellgren. 

Ola Ahlvarsson var en av profilerna under IT-yran kring millenieskiftet, men förlorade hundratals miljoner i kraschen. Här kan du läsa historien om hans comeback (även om han inte vill kalla det för comeback själv)

Läs mer