Spotify-grundaren Martin Lorentzon investerar i Sniph – en svensk parfym-startup

Breakit - Spotify-grundaren Martin Lorentzon investerar i Sniph – en svensk parfym-startup
Lisa Kjellqvist, vd och medgrundare och Tara Derakshan, medgrundare samt Martin Lorentzon, Spotify
Towe Boström
Towe Boström
Reporter

Lisa Kjellqvist och Tara Derakshan tar in 5 miljoner kronor till sin parfym-startup Sniph.
Pengarna kommer bland annat från Rosello – Spotify-grundaren Martin Lorentzons hemliga Cypern-bolag.

Towe Boström
Towe Boström
Reporter

Den svenska parfym-startupen Sniph har skapat en prenumerationstjänst där kunderna får hem en ny doft i brevlådan varje månad.

Nu står det klart att bolaget, som drivs av Lisa Kjellqvist och Tara Derakshan, tar in 5 miljoner kronor i riskkapital. Pengarna kommer från både nya och befintliga ägare för och ska användas för en internationell expansion.

“På samma sätt som musikindustrin var omodern innan Spotify är parfymindustrin förlegad och redo för förändring och digitalisering”, säger Tara Derakshan, medgrundare av Sniph.

"Genom att kombinera vår passion för doft med datadriven kundinsikt kommer vi att revolutionera parfymindustrin och göra doftshopping till en personlig upplevelse."

Att Spotify nämns i sammanhanget är sannolikt ingen slump. Bland bolagets nya investerare återfinns nämligen ett bolag som sticker ut ur mängden: Rosello. Sniph-grundarna själva vill inte kommentera vem som äger bolaget, men det är sedan tidigare klarlagt att det är Spotify-grundaren Martin Lorentzon som står bakom det Cypern-baserade bolaget.

Miljardären Lorentzon grundade Rosello redan 2005, i samband med att han sålde sina aktier i annonsbolaget Tradedoubler.

Huruvida Lorentzon kommer att ha en rådgivande roll i bolaget vill bolagets vd Lisa Kjellqvist inte kommentera.

Bland bolagets tidigare ägare, som också investerar i rundan, återfinns bland medieentreprenören Peter Settman och affärsänglarna Helena Herlogsson och Fredrik Månsson. Inkubatorn Sting finns även med på listan.

Nya investerare, förutom Rosello, är bland andra Anna Ljungbergh och Fredrik Berglund.

Sniph lanserades 2015. Förra året omsatte bolaget runt 900.000 kronor och gjorde en förlust på över en miljon kronor.

Breakit söker Martin Lorentzon. 

Jon Mauno Pettersson har bidragit till den här artikeln.

Läs fler artiklar
LÄS MER