Sök ikon

Paydrive växlar upp med nya 30 miljoner kronor i kassan

Artikel bild
T.h: Andreas Broström, grundare av Paydrive. Foto: Alexander Donka.

Norska försäkringsjätten Gjensidige satsar på svensk startup.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

jonas@breakit.se

Reporter

“Jag brukar säga att försäkringen är en oönskad konsekvens av att äga bil. Det är smärtsamt att ägna sitt liv åt något alla tycker är så tråkigt. Men samtidigt är det viktigt att vi gör det”, säger Andreas Broström.

Han är grundare av Paydrive – startupbolaget som satsat på en ny och mer rättvis bilförsäkring. Istället för att betala efter trubbig parametrar som självskattad körmängd och ålder ska försäkringspremien istället beräknas utifrån den individuella förarens mer exakta körmängd och mönster. Man kopplar in en dosa i bilen som registrerar hur långt och säkert man kör. Har bilen stått still i en månad ska man alltså betala betydligt mindre om man varje morgon kört i 50 på en 30-väg på vägen till jobbet.

Bolaget har idag över 3.500 kunder som tillsammans betalar in premier på över 20 miljoner per år. Tjänsten har funnits i ungefär ett och ett halvt år.

Nu har bolaget fått in 30 miljoner kronor i färskt riskkapital för att fortsätta växa.

Investerare i affären är Bonnier-anknutna NFT ventures, som investerat tidigare i bolaget, och den norska försäkringsjätten Gjensidige. Det norska bolaget omsatte förra året ungefär 25 miljarder svenska kronor och förvaltade värden för närmare 140 miljarder kronor.

“Det är väldigt roligt att det inte bara är ett riskkapitalbolag som är med och vill disrupta (omvälva reds. anm.) en gammal bransch. Nu är den en tung industriaktör som ser något nytt den vill investera i”, säger Andreas Broström.

Paydrive och Gjensidige har sedan tidigare ett samarbete där det norska bolaget står som riskbärare åt Paydrive, som är försäkringsförmedlare.

Paydrive är inte ensamma i segmentet. I Sverige brottas man med Folksam, som erbjuder en snarlik tjänst genom Telia Sense, och startupbolaget Greater Than.

“Det här kapitalet ska vi använda för att stärka vår position som marknadsledare inom digitala bilförsäkringar. Vi arbetar ständigt med att förbättra produkten för kunderna och kopplingen till Bonnier är bra för att stärka varumärket”, säger Andreas Broström.

Bolaget har bland annat satsat stort på tv-reklam och andra annonsformer för att få ut sitt budskap.

I kapitalrundan värderas bolaget till ungefär 90 miljoner kronor. Förra året omsatte Paydrive endast 400.000 kronor och gjorde en förlust på 6 miljoner kronor.

Läs mer