Slipp köa under fotbollsmatchen med Intreats nya mobiltjänst

Breakit - Slipp köa under fotbollsmatchen med Intreats nya mobiltjänst
Foto: Pressbild och klubbloggor
Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

Intreat vill ta död på långa köer i samband med fotbollsmatcher och sätta dig i kontakt med lagen. Företaget hoppas nu få in 2,5 miljoner kronor genom crowdfunding.

Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

Dags för "Veckans Break?". Som vanligt ger vi läsarna i slutet av veckan historien om en relativt nylanserad typ av produkt som kan bli antingen flipp eller flopp.

I det här fallet började allting med ett projektarbete inom ramen för Handelshögskolans MBA-program 2011. Björn Hamberg valde att koncentrera sig på hur man kan förbättra flödet på stora idrottsarenor. Året efter startade han tillsammans med två andra företaget Intreat och i april 2014 lanserades appen och systemet på Gamla Ullevi i Göteborg.

“Vi löser två problem, dels att vi tar bort köerna på stora idrottsarenor i och med att konsumenten förbeställer och förbetalar det de vill köpa i mobilen. Dels hjälper vi klubbar att kommunicera mer och bättre med sina supportrar. De får reda på vilka som är deras fans och hur ofta de går på matcherna och kan skicka olika erbjudanden till dem”, säger Björn Hamberg, grundare och vd för Intreat.

Du beställer alltså det du vill äta och dricka direkt i appen och betalar med ditt kort som du registrerar när du skapar kontot. Därefter visar du upp din kvittokod i kassan.

Den som har Ios kan även välja Klarna som betalalternativ medan Braintree, Wywallet och Seqr finns för Android-enheter.

“En annan viktig sak är att du kan skicka allt som finns i appen som gåva till en vän”, säger Björn Hamberg.

Den del som går ut på kontakt mellan klubbarna och fans påminner lite om Disruptive Multimedia, som möjliggör kommunikation mellan artister och dess fans.

“Jag skulle säga att intresset är oerhört stort, klubbarna har ett enormt behov av att få reda på vilka som är deras fans och hur de kan kommunicera med dem. De vill kunna sälja mer kläder och prylar till dem var i världen de än bor, få dem att att komma oftare på matcherna och att de ska konsumera mer inne på arenan”, säger Björn Hamberg.

Efter lanseringen i april har Intreat fått in några tusentals användare runt Göteborg.

Målet är att ta tjänsten till större klubbar utanför Sveriges gränser och ett samarbete har inletts med tyska Sportfive som är en av de största rättighetsförmedlarna i Europa.

Sedan hösten 2012 har kassasystemleverantören Trivec investerat totalt 6 miljoner i Intreat. Förutom grundarna själva har ett mindre antal aktieägare gått in och investerat totalt 12 miljoner kronor. Det tidigare fotbollsproffset Patrik "Bjärred” Andersson ingår i bolagets styrelse.

“Han har främst investerat tid och kunskap. Han har ett stort kontaktnät som han har kunnat dela med sig av. Det gör han eftersom han bryr sig om fansen", säger Björn Hamberg.

Läs fler artiklar
LÄS MER