Sök

Hem.com lockar tech-giganterna med svensk design – nu tar Mattias Miksche klubban

HemMöbler

Petrus Palmér och Mattias Miksche.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Svenska designföretaget Hem.com servar Facebook och Uber med inredning. Nu rekryterar bolaget Stardoll-grundaren Mattias Miksche som ny styrelseordförande.
”Om vi tittar på hela Silicon Valley har vi nästan varenda namn på listan”, säger designföretaget Hems grundare Petrus Palmér.

Svensken Petrus Palmér, som har en bakgrund som designer, tröttnade på möbelbranschens långa distributionskedjor med många mellanhänder.

”Det är inte alls transparent, du får kämpa för att veta vad saker kostar och vänta länge på dina produkter. Det finns många agenter, distributörer och återförsäljare som vill ha en del av kakan”, berättar Petrus Palmér.

För tre år sedan grundade han ”Hem” som bland annat säljer möbler och belysning till företag och privatkunder.

Målsättningen var – och är – att skapa ett varumärke med designfokus, kvalitet och unika produkter. Kombinerat med direkt e-handel mot kunderna och prisvänliga produkter utan mellanhänder.   

Det blev en riktig rivstart. Hem gick ut på, och har stannat kvar, på 34 marknader i Europa och USA. I dag består företaget av 15 anställda plus konsulter, samt designers som får en viss procent av varje sålt objekt.

Hem utgörs i dag av både ett svensk och ett amerikanskt bolag. Det svenska bolaget redovisade en omsättning på nära 20 miljoner och en förlust på 14,6 miljoner för 2016.

I år räknar man med att omsätta 50-60 miljoner i de båda bolagen med en vinst i spannet 2,5-6 miljoner kronor.

”Nu är vi lönsamma för första gången. Vi har satsat extremt hårt på tillväxt och har hittat en position där vi har rätt ägarbild”, säger Petrus Palmér.

Tech-investeraren och Stardoll-grundaren Mattias Miksche, som känner grundaren sedan tidigare, har precis gått in som styrelseordförande i Hem och tagit en minoritetspost i bolaget.

Petrus Palmér förklarar att han ville få in någon med ny kompetens som har erfarenhet av tech och kan hjälpa till att driva e-handeln.

”En stor del av det vi gör är kopplat till startups och tech, vi är väldigt beroende av det eko-systemet”.

Två tredjedelar av försäljningen utgörs idag av företag, och den amerikanska tech-sektorn är en riktig kassako för Hem. Bland kunderna återfinns techjättar som Facebook, Twitter och Uber.

Tekniskt sett är det oftast designers och arkitekter, som anlitats av företagen, som köper in och dekorerar kontoren. Petrus Palmér berättar att många tech-bolag är väldigt intresserade av att ha fina kontor.

”Det är viktigt när det kommer till att attrahera medarbetare, som är ett av företagens största problem, att ha ett fint kontor. Det är en viktig del av det”, säger Petrus Palmér.

På prisskalan hamnar Hem någonstans mellan IKEA och de riktigt lyxiga italienska designmärkena. Premium, men inte lyx, enligt grundaren.

”Om vi tittar på hela Silicon Valley har vi nästan varenda namn på listan som Twitter, Snapchat, Pinterest och WeWork. Tar man hela den amerikanska tech-delen pratar vi om mångmiljonbelopp”, säger Petrus Palmér.

Hem har haft en minst sagt turbulent uppväxt där bolaget sålts och köpts i flera omgångar. För att göra en lång historia kort har Petrus Palmér återtagit majoriteten av sitt bolag tillsammans med aktörer från ledningen. Några av de tidigare investerararna finns fortsatt kvar.

Målsättningen är nu fortsätta stärka e-handeln och Hem har även öppnat sin första pop-up butik i New York. Något som gett ett uppsving för försäljningen, enligt grundaren som spår fler butiker i framtiden.

”Alla resor är turbulenta men jag tror att våran har varit exceptionell turbulent. Nu har vi landat i något vi är nöjda med och som är långsiktig hållbart”.

Läs mer