Mobiloperatören Fello har fått luft under vingarna – "Växer så att det knakar"

Breakit - Mobiloperatören Fello har fått luft under vingarna – "Växer så att det knakar"

Lisa och John Axelberg.

Towe Boström

Reporter

Syskonen Axelbergs mobiloperatör Fello har ökat omsättningen rejält.
"Vi växer så att det knakar och det är jättekul”, säger Lisa Axelberg.

Fello grundar sig i att syskonen Lisa och John Axelberg ville skapa ett mer flexibelt alternativ till de traditionella teleoperatörerna. De bestämde sig för att dra igång en egen mobiloperatör, Fello, som använder sig av Telias nät.

Fello profilerar sig som en operatör med sunt förnuft och schyssta villkor. Kunderna binder sig inte och kan när som helst säga upp sitt abonnemang – men det är få avhopp, enligt grundaren.

”Antal kunder pratar vi inte om, men vi växer så att det knakar och det är jättekul”, säger medgrundaren Lisa Axelberg.

Nu har det gått tre år sedan lanseringen – och sett till det senaste bokslutet har den lilla operatören fått fart under vingarna. Under förra året omsatte Fello över 9 miljoner kronor. Det är en rejäl ökning från 2015 då bolaget visade en omsättning på lite över 2 miljoner kronor.

Samtidigt gör bolaget en förlust på närmare 1,8 miljoner kronor för 2016. 

”Vi kan vända till vinst men väljer att satsa på marknadsföringen. Omsättningen kommer öka mer i rena pengar mot förra året så det kommer bli en rejäl ökning även i år", säger Lisa Axelberg.

För runt ett år sedan tog Fello in 2,5 miljoner kronor från privata investerare. I samma veva gick Aggregate Media in som investerare och gav en budget för medieutrymme på åtta miljoner kronor i utbyte mot aktier.

Fello har inte tagit in något kapital sedan dess, och har inga planer på att göra det.

”Vi satsar på hållbar tillväxt och vill växa i en takt där vi kan hålla både oss själva och kunderna nöjda."

I dag arbetar nio personer på Fello och under nästa år planerar man att utöka styrkan med minst fem personer.  

I dag lanserade Fello ”Sparad Surf” där kunderna, som namnet antyder, kan spara sin överblivna surf. Konceptet används flitigt av de större operatörerna men för Fello är det ett stort konkurrensmässigt steg som efterfrågats av kunderna, enligt Lisa Axelberg. 

"Det är mycket jobb och utmaningar, men det är ju just det som gör en bättre och att man utvecklas vilket är charmen med arbetet". 

Nu planerar Fello att växla upp marknadsföringen och Lisa Axelberg hintar om att vi kan vänta oss spännande nyheter framöver.

”Nu har vi blivit varma i kläderna. Det är verkligen kul att gå till jobbet och arbeta med nya affärsmöjligheter. Det är roligt att det blev som vi hoppats, och att vi hållit fast vid vår ryggrad och fokuserat på kundvården”, säger Lisa Axelberg.

Läs fler artiklar
LÄS MER