Sök

Magnus Hedman startar techbolag – vill göra tröjor av Zlatans DNA

Magnus Hedman var målvakt i svenska fotbollslandslaget. Foto: Malin Hoelstad/SvD samt Istock.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Zlatans DNA på din tröja? Snart kan det bli verklighet.
För Breakit berättar den forne målvaktsstjärnan Magnus Hedman om sin nya storsatsning.

Kommer ni ihåg Magnus Hedman? För er som inte är fotbollsintresserade kommer här en resumé.

När Sveriges landslag i fotboll tog VM-brons i USA 1994 var den då unge Magnus Hedman tredjemålvakt, bakom Thomas Ravelli.

1997 tog han över som herrlandslagets förstemålvakt, ett jobb han hade tills Andreas Isaksson tog över 2004. Efter en comeback i Chelsea 2007 lade han målvaktshandskarna på hyllan.

Tiden därefter kantades av skandalrubriker, innan Magnus Hedman 2011 bestämde sig för att förändra sitt liv.

Nu sadlar den forne landslagsmålvakten om till DNA-entreprenör, kan Breakit berätta. Tillsammans med en intressant uppsättning människor har han i hemlighet grundat ett bolag fokuserat på sportstjärnor och DNA-teknik. 

Företaget – som heter X21 Superior Code – har ingen närvaro på internet och har hittills helt seglat under radarn. Enligt Magnus Hedman själv beror den anonyma tillvaron på att bolaget är i ett tidigt skede.

”Förklaringen är enkel, vi jobbar fortfarande med att produktutveckla, hitta rätt partners och bedöma affären”, säger Magnus Hedman till Breakit.

Konkret handlar bolagets affärsidé om att ta sportklubbars och idrottsstjärnors profilprodukter till nästa nivå. I dag kan du köpa en tröja med Zlatans, Messis eller Ronaldos namn på ryggen. Idén bakom X21 Superior Code är att ta det hela ett steg längre.

Företaget ska extrahera DNA från stjärnorna, koda det och paketera innehållet i en liten kapsel. DNA-innehållet kan sedan appliceras på olika sätt, som i logotyper, märken eller blandas in i färgen som kläder trycks med.

Målet är alltså att fans ska kunna köpa en tröja som innehåller idolens DNA.

”Vi hoppas att kunna erbjuda fans inom sport och underhållning en möjlighet att köpa ett samlarobjekt som är unikt i sitt slag. En produkt som i princip har samma affektionsvärde som att din idol har burit den, till exempel en matchtröja i fotboll”, säger Magnus Hedman.

I våras registrerade han företaget hos bolagsverket. I styrelsen sitter även Mikael Wintzell, vd och medgrundare av riskkapitalbolaget Wellstreet som har tagit en tioprocentig ägarandel via dotterbolaget House of profiles. 

”Vi fick den här tekniken presenterad för oss för ganska lång tid sedan. Genom bekantas bekanta kom vi i kontakt med Magnus, som givet sin bakgrund hade väldigt bra ingångar och tankar på hur detta kan kommersialiseras”, säger Mikael Wintzell.

Med i styrelsen sitter också Istvan Beres, vd för United Influencers – bolaget som stod bakom den omtalade appen Zlatan Unplugged.

Magnus Hedman vill inte avslöja vilka lag eller stjärnor som hittills är med på tåget. På frågan om fans kommer att kunna köpa en tröja med Zlatans DNA svarar Magnus Hedman såhär.

”Det vore ett drömscenario för oss så klart, men vi har ännu inte frågat några individuella idrottsmän”.

Läs mer